Kurs › Forum › Minnesforum › Presentera dig själv!
- Detta ämne har 21 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 6 dagar, 20 timmar sedan av
Jennie Kjellberg.
-
FörfattareInlägg
-
april 4, 2023 kl. 2:20 e m #3351
Jonas
KeymasterBerätta lite kort om vem du är och varför du vill förbättra ditt minne! 🙂
april 4, 2023 kl. 11:30 e m #3385Anders B Weiborn
DeltagareHej på er.
Jag heter Anders och är från smålandsmetropolen Växjö, där jag är född och har bott största delen av mitt liv. Om en dryg månad fyller jag 74 år och känner ofta av att jag har svårt att få fram vissa ord som jag med lätthet har använt hela livet. Med hjälp av kursen hoppas jag kunna förbättra förmågan att snabbare kunna få fram orden ur mitt minne och inte framstå som en fåne. 🙂
Kanske kan det också vara litet roligt om man kunde briljera litet för vänner och anhöriga och bli ytterligare påfrestande för dem. 😉april 5, 2023 kl. 8:25 f m #3395Christoffer
DeltagareHej!
Jag heter Christoffer och fyller 37 imorgon :). Tack för ett otroligt bra initiativ med en så användarvänlig kurs! Jag ramlade in på det här med minnestekniker för 1.5-2 år sedan, har sett din medverkan i diverse tv-program och tyckt att dina videos på Youtube var otroligt lärorika. Jag läste då även dina böcker(femstjärnor på goodreads)och övade in dina tips där, jag har även läst en bok av Ribbing.Jag bor i Linköping med min sambo och arbetar som lärare. Att kunna automatisera allmänbildning med minnestekniker är något jag har stor nytta av i klassrummet, det jag har haft mest nytta av är väl namn-geografi & automatiserade årtal bl.a. för den svenska kungalängden. När jag såg att du hade en kurs var det en självklarhet att det måste vara välinvesterade pengar.
För övrigt är jag verkligen intresserad av att samla på mig böcker så köpt på mig 1000 st väl utvalda(mestadels klassiker) på diverse second hands de sista åren. Har även ägnat mig åt att försöka läsa ett par timmar i veckan på min fritid som en form av träning, har dock bara läst 1/5 av alla jag köpt på mig och mycket av det man läst genom åren faller tyvärr snabbt i glömska. Har länge haft tankar på att sortera böckerna i någon form av ultimat ordning kanske kombinerat med minnestekniker men aldrig kommit riktigt till skott. Funderade på att kombinera filmerna som vunnit på 1900-talet på något vis då jag äger de flesta nobelprisvinnarna i litteratur för respektive år, även flera av Oscars-filmerna som förekom i den här kursen äger jag boktiteln till så då väcktes tanken på nytt men känns som ett omfattande arbete så får se 🙂
Det jag gjort på min minnesresa so far:
*Dina youtube videos
*Innehållet i dina böcker
*Använder Anki som en del av min undervisning & lagt in 4225 kort än så länge.
* Jag har utformat bilder för 1-118 för att kunna indexera det periodiska systemet i den här kursen (hade sedan tidigare memorerat bilder för 0-99 efter tips från din bok, dock ersatt 25% av bilderna så att de passade mig bättre).
*Världens 195 FN-länder och de flesta huvudstäderna.
*Amerikanska staterna
*100 första decimalerna på pi
*Dina videos här i kursen med fobier, geologiska perioder, etc.Det jag skulle önska i framtiden:
För det första är det svårt att veta vad man inte vet och vad man hade haft nytta av så allt nytt material känns spännande för mig, jag litar fullt ut på din erfarenhet av vad som är kul att kunna.Gissningsvis skulle jag ha stor nytta av strukturen kring historiska-promenader, att organisera sådana på ett effektivt vis är något som skapar problem för mig, ska man lägga in i nuvarande eller göra helt nya. Har ju t.ex. organiserat kungalängden efter århundraden i mitt föräldrahem är det bäst att hålla den separat? Så gärna en grundlig genomgång för hur man bäst bygger upp en historisk promenad så effektivt som möjligt så man inte trasslar in sig själv med ineffektiva metoder.
Exempelvis: Skulle gärna memorera in presidenter, statsministrar etc, ska man då göra enskilda promenader eller går det att kombinera på något vis så att man enklare kopplar vilka som regerade ungefär samtidigt i de olika länderna.
april 5, 2023 kl. 5:23 e m #3563Carl Andersson
DeltagareHej!
Jag heter Carl, är 16 år och bor utanför Karlstad. Jag håller främst på med speedcubing (Rubik’s kub) där jag försöker lära mig lösa kuben med ögonbindel. Därför passar kursen perfekt.
Men jag har varit intresserad av minnestekniker generellt ett par år och sett en del klipp från Jonas sedan innan. Dessutom kan minnesteknikerna och Anki (och den framtida delen om studietekniker) hjälpa en hel del även i skolan / gymnasiet.Fascinerande att man kan lära sig 50 decimaler på PI bara sådär – och fler ska det bli!
Riktigt bra kurs än så länge och kul med ett forum!
april 6, 2023 kl. 7:29 f m #3571Anna Bergström
DeltagareJag är en senior socionom på snart 70 år, som vill få metoder för att komma ihåg saker och namn bättre.
april 7, 2023 kl. 6:42 e m #3592Eivor Örnskov
DeltagareHar varit nyfiken på minnestekniker ett tag, nu kändes det som det var dax testa! Jag tycker Jonas har en bra röst att lyssna på och sidan såg ut att ha en snygg grafik. Är 55+, naturvetare. Med denna kurs hoppas jag att både min minnes- och inlärnings-förmåga förbättras!
-
Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av
Eivor Örnskov.
april 8, 2023 kl. 12:39 e m #3650Teodor Ruokolainen
DeltagareHej! Mitt namn är Teodor och jag är 30 år gammal. Jag är generellt väldigt vetgirig och älskar att lära mig nya saker. Historia och språk är två stora intressen. Vad jag irriterat mig själv på är dock min (o)förmåga att minnas vad jag läst. Trots att jag läst otaliga böcker om svensk historia har jag svårt att hålla koll på kungalängden och andra historiska händelser.
Minnestekniker föll jag in på när jag började lära mig kinesiska för omkring 1 år sedan. Jag registrerade mig hos Mandarin Blueprint som lär ut kinesiska tecken genom minnestekniker. I skrivande stund har jag memorerat över 2000 teckens uttal, betydelse och hur man skriver dem.
Det här inspirerade mig att använda minnestekniker till allt jag vill lära mig, så jag blev väldigt glad när Jonas släppte den här kursen. Jag ser främst fram emot mer tips om hur man kan memorera historiska händelser bättre i en kontext (t.ex. genom historiepromenaden Jonas nämt på TV vid ett antal tillfällen)
april 8, 2023 kl. 6:28 e m #3654Christina Bodén
DeltagareHej, jag heter Christina, är 80 år, naturvetare, lärare, IT-konsult. Jobbar på att hålla hjärnan igång så denna kurs verkar mycket spännande. Redan efter första lektionen kan jag rabbla dom 10 största länderna. Har redan förslag på extramaterial 🙂
april 14, 2023 kl. 6:41 e m #3690Åsa Johnsson
DeltagareHej. Jag heter Åsa Johnsson och är 78 år. Har alltid haft dåligt minne med massor av glömskaanmärkningar från skolan. Med min make, barn, barnbarn och barnbarnsbarn bor jag i Jämtland. Har varit lärare/lärarvikarie på alla nivåer och studerat ekosofi och ekoteknik. Jag har haft flera egna företag och som pendionär vill jag ju roa mig med något…varför inte att få bättre minne.
Gjort den första modulen och har börjat med siffror, gjort de första decimalerna, var de 50?, och det gick bra. Ser fram emot resten. Har haft svårt att få igång Anki. Har i och för sig varit med bara några dagar.april 15, 2023 kl. 11:22 f m #3695Anders
DeltagareHej! Jag heter Anders och är några och 70 vårar. Tyvärr innebär varje vår att det blir lite svårare att komma ihåg namn. Att minnas allt möjligt ät ju intressant i sig men att minnas namn känns essensiellt rent socialt. Nu tar det ju lite tid att gå igenom denna kurs har jag märkt, jag ligger lite efter. Men så snart jag är ifatt planerar jag skaffa minnesbilder till varje förnamn på den lista Jonas skickat med. Så OM NÅGON HAR TIPS OM TILLVÄGAGÅNGSSÄTT eller bara lite extra knep eller erfarenheter så är jag mycket intresserad!
Själv har jag börjat bygga “scener” i minnet. T ex för grundämnen, då blundar jag och tänker mig en scen, t ex en fotbollsplan, teaterscen eller ett torg, där det händer tio saker i en viss ordning. Det känns som om det är lägre tröskel än att komma på längre minnesresor. Tänker att scenerna kan länkas till kedjor också.
Måste också få dela en inspirationsbild; Jonas gav kommentaren i grundämnenas 80-serie att “Einstein skulle varit stolt”. Har själv läst en del om Einstein och han är ju en stor inspiration när det gäller “inre resor”. Som när han kom på relativitetsteorin genom att tänka sig att han själv och hans tänkte tvillingbror möttes i rymden sittande grensle på varsin raket och undrade vad som skulle hända om de båda färdades nära ljushastigheten och att den relativa hastigheten dem emellan då skulle överstiga ljusets. Och relativitetsteorin kunde börja ta form…
april 15, 2023 kl. 12:12 e m #3696Jan Berntsson
DeltagareJan 59 år. Västkustbo. Vill bli bra på på spåret i höst.🚂
När jag gick i grundskolan hade jag klassens bästa minne.
Nånting förändrades därefter.
Började plugga medicin 1991 och missade många duggor o tentor.
Råkade höra en diskussion mellan två kurskamrater som aldrig missade…”tänk dig en ballong och så på på ytan sitter det massor av tätt packade sugfiskar…”. Cellmembranet…🙄
Tack Patrik!👍
Kollade upp minnestekniker i några böcker, använde de selektivt och inte missat några tentor efter det. Minns en bok där jag vandrade runt i en ubåt och blev helt utmattad. Bättre att använda redan kända miljöer/ loci
som förespråkas här, sparar massa energi och tid.
Har förvånansvärt lätt att ta till mig dessa principer och färdiga bilder. Beror väl på att bilderna är tydliga och associationerna är genomtänkta?🤔
Fantastisk kurs!Stort tack.🙏
/Jan Berntssonapril 17, 2023 kl. 5:46 e m #3702Rune Hviding
DeltagareHei
Rune 56 år
Jeg er en nordmann som gjerne vil lære mer om hukommelsesteknikker (minnestekniker) av nabolandets brilliante Jonas!
Som student (medisin) brukte jeg hjernekart ala Tony Buzan og noen av Dominic O’Brien sine metoder. Siste årene har jeg ikke trent hukommelsen – kun brukt Major system som etter Krill/Pseudonumerology til telefonnumre etc.Hadde en onkel (farbror) i Sverige, men innser allerede at svenska språket inte er hur lätt som helst…
april 30, 2023 kl. 2:31 e m #3743Daniel Viberg
DeltagareHejsan!
Daniel, 26 år från Jönköping.
Stötte på minnestekniker år 2014 utan att riktigt veta om det, när jag använde mig av boken “Remembering the Kanji” av James W Heisig för att memorera 2200 japanska skrivtecken. Jag förstod inte då att denna teknik var något jag kunde använda mig av även i andra områden, och fortsatte lära mig glosor och grammatik på det “gamla dåliga sättet”. 🙂
Är fortfarande språkintresserad men har det kämpigt med glosor. Har tragglat med Anki gång på gång men orden fastnar ändå inte, så jag håller tummarna att minnestekniker kommer vara räddningen. Trots nästan ett decennium av japanskastudier så behärskar jag språket väldigt dåligt, just för att jag har så svårt just för glosor. Har läst de vanligaste böckerna om minnestekniker men de har inte diskuterat just språk särskilt mycket, så jag ser fram emot mer innehåll om just det. Jonas framgångar i spanska är precis vad jag skulle vilja kunna åstadkomma. 🙂
maj 1, 2023 kl. 1:53 e m #3758Tim
DeltagareHej!
Jag heter Tim, är 27 år gammal och jobbar inom IT på Västkusten. Jag är bekant med minnestekniker sedan tidigare och har använt appen memoryOS där Jonas ger instruktioner på ett sätt som gjorde lektionerna både roliga och lärorika när det gäller allmänbildning.
Även om jag vill bli bättre på minnestekniker är jag ganska dålig på att öva på egen hand så länge det inte handlar om något som är direkt relaterat till jobb som ändå är nödvändigt för mig att veta. Jag har insett att jag inte kan förlita mig på min egen motivation för att kunna bli mer allmänbildad eller lära mig ett språk exempelvis eftersom min uppmärksamhet lätt dras iväg till diverse tidsfördriv. Minnestekniker är nog mest givande när man kombinerar det med systematisk återkallning över en lång tid och jag har nog svårt att organisera hela processen från “vad vill jag lära mig/minnas” till vad är stegen jag måste ta för att minnas det långsiktigt. Jonas å andra sidan har alltid haft ett atlettänk, ett bra exempel är hur han på bara några få månader gick från att ha en medelsvenssons minne till att bli svensk minnesmästare, vilket är en väldigt imponerande/inspirerande bedrift i sig. Hsm så har jag passat på att lägga till de grekiska gudarna och fobierna i varsitt minnespalats som jag skapade upp på stört i hemmet, och har även lagt in de i egna Anki-kortlekar med inställningen Bas (och omvänt kort) för att kunna lagra de i långtidsminnet. Dessutom är det en fördel att det verkar finnas en community av likasinnade. 🙂
maj 16, 2023 kl. 5:41 e m #4202Andreas
DeltagareHejsan! Andreas Jansson här. Bor på landsbygden mellan Borås och Ulricehamn. Mina intressen går från lokalhistoria och släktforskning, språk, böcker, tecknade serier, film, odling inne & ute, träarbete… litet av varje alltså. Jobbar med IT för tryckproduktion och även med egen förlagsverksamhet i litet format. Att för några år sedan se Jonas video med de tio största länderna utplacerade på hans (då icke-tecknade) kompis, var en riktig uppenbarelse! Minnesteknik kunde därmed läggas till mina andra intressen, nästan som ett självändamål utan specifikt syfte, men likväl ett värdefullt redskap i vardagen.
En slags gammaldags allmänbildning tilltalar mig nu än mer än tidigare… Roms sju kullar, Jakobs tolv söner… sådant kan jag ju lära mig utan problem nu! Har en mapp på datorn där jag lägger upp minnespalats och minnesbilder, samt matar in litet smått och gott i Anki.
Jag känner på mig att detta är bra för hjärnan dessutom! -
Det här svaret redigerades för 5 månader, 3 veckor sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.