Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Presentera dig själv!

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Andreas
    Deltagare

Tillägg till mitt eget inlägg: Jag ser att jag glömde att presentera min ålder, som alla andra gjort: 48 år i skrivande stund. Vill också tillägga att jag verkligen uppskattar de “yra” eller “dåraktiga” inslag – vilda associationer – som man själv nödgas skapa, eller som Jonas presenterar, och som gör en bildkoppling extra minnesvärd! Humor i lärande!

David Löfqvist
    Deltagare

Jag heter David, 32, från Västerås. Jag har tidigare tävlat i minne men kom inte så långt med bara böcker då jag är dyslektisk och har koncentrationssvårigheter. Jag har efter några månader på sjukhus behövt komma tillbaka till livet på något sätt, såväl fysiskt som mentalt, och då gick tankarna direkt tillbaka till Jonas arbete. Jag upptäckte då att han släppt en onlinekurs, och här är jag. Jag behöver minnestekniker både för intressen och för att hantera vardagen så för mig är den här kursen ovärderlig. Mina specialintressen är teoretisk astrofysik, matematik och piano. Jag har även en katt och älskar att laga veganmat!

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 1 vecka sedan av David Löfqvist.
    Sarah Lindberg
    Deltagare

Småbarnsmamma i 30-årsåldern som vill lära mig massa (!) saker bara för att det är så himla kul och hjälpsamt, och sen även lära mina barn minnestekniker 😊

Mikael Ek
    Deltagare

43 årig pappa som börjat plugga på kvällarna och jobbar som gruppchef på dagen. Känner minnet sviker och behöver lära mig minnestekniker till mig och lära mina barn sen.

Har dyslexi och kämpat med det hela livet. Skulle vara underbart att komma ihåg mycket mer. Speciellt nu när det är skola igen på gamla dar.

Hej Jonas och alla andra i gruppen.
    Jag heter Elisabeth Schyman, är snart 67 år och bor i Värmland. Jag har skaffat mig ett nytt intresse efter pensioneringen. Nämligen det mycket fascinerande kortspelet BRIDGE.
    Eftersom det är bra att kunna komma ihåg hur många och vilka kort som gått, tyckte jag att det skulle vara bra att skaffa sig ett lite bättre komihåg, eftersom jag inte har ett fotografiskt minne.
    Ser verkligen fram emot den här kursen.

Magnus Kurtto
    Deltagare

I mina tonår provade jag på minnespalats för att kunna memorera ordningen i en kortlek på någon minut och har väl egentligen sen dess varit intresserad. För ganska exakt en vecka sedan provade jag om mina barn, 5 och 8 år, kunde lära sig de 10 största länderna i storleksordning. Nu en vecka senare kan de det som rinnande vatten, både fram och baklänges. Med den här kursen hoppas jag kunna ge mina barn förutsättningar för att lära sig och samtidigt tycka att det är roligt. Att jag på köpet blir mer allmänbildad gör inget heller.

Magnus, 38år

Jennie Kjellberg
    Deltagare

Hej!
    Jennie här, 57 år.
    Börjar bli lite lätt rädd för mig själv då minnet sviker allt mer.
    Visserligen har jag typ hundra järn i elden på engång, men så har det varit hela livet, men nu har jag svårt att komma ihåg vad jag gjorde igår, namn ska vi inte tala om, siffror…you name it. Jag är glad att jag kommer ihåg att gå upp morgonen och borstar tänderna.
    Nå, riktigt så illa är det väl inte, men jag behöver hjälp! Jag driver 2 företag och är med i tre styrelser för olika föreningar, så jag behöver mitt kom ihåg.
    Ser fram emot detta och håller tummarna att jag åtminstone ska få lite hjälp.

Seija Lilja
    Deltagare

Hej!

Heter seija och jag fick direkt problem med att komma ihåg de inloggningsuppgifter jag uppgett vid registreringen.
    Har många saker på gång men snubblar på minnet.
    Förr kunde jag komma ihåg samtal och va en person folk ringde till om saker på försäkringskassan eller något annat. Och på någe konstigt vis visste jag att svara. Troligtvis för jag en gång läst och sen satt det. Kanske två läsningar. Inte smart men gatsmart och påbörjar projekt jag behöver ha minne till. Inte redo i att halka efter m minnet och allmänbildningen. Tack för att du delar med dig!!

Mikael Hellberg
    Deltagare

Läste Tony Buzan minnesmästare för ett antal år sedan.
    Och fattar att allt , inkl minnet, kan tränas. Mikael Hellberg 64 år
    PS glömmer mer ds

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.