Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Den här kursen vs Mind Academy

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Simon Arnar
    Deltagare

Hej,

Är det någon här som har erfarenhet av Mattias Ribbings Mind Academy? Köpte den kursen för många år sen och har hoppat in och ut i den genom åren men aldrig lyckats hålla mig kvar så länge i den eftersom lektionerna kan vara långa och lite abstrakta grejer man lär sig i början. Men den verkar super bra bara om lyckas ta sig igenom den.

Därför valde jag att kolla in Jonas kurs eftersom jag gillar hans böcker och att han gör sina Youtube videos lätta att ta till sig och är färglada.

Så ni som kommit rätt långt i den här kursen, hur kan ni jämföra denna med Mind Academy? (Ni som har erfarenhet av båda?

Tack på förhand att ni väljer att dela med er.

Allt gott!

• Detta ämne redigerades för 2 månader, 2 veckor sedan av Simon Arnar.
    Ivan
    Deltagare

Hej,

Jag har gått hela Mattias kurs men det tog mig ca 9år (!) att genomföra den och då med många omstarter genom åren.

Jag tror, just precis som du är inne på, att många inklusive jag själv har svårt att ta sig igenom kursen då den är väldigt teoretisk med övningar som upplevs som abstrakta innan man lär sig något “riktigt”. Det tycker jag är den stora fördelen med Jonas kurs – lätt, intressant att ta till sig och man lär sig redan från början intressant fakta.
    Det tog lång tid för mig att lära mig tänka med hjälp av de metoder som förespråkas i Mattias kurs. Men när jag väl lärde mig dem så har haft väldigt nytta av att kunna kombinera dessa med Jonas kurs.

Största fördelarna med Mattias kurs:
    – Går mer in på hur man kan bli bättre på att lära in fort vilket är en viktig del för att lära sig stora mängder information. Parallellt med kursen uppmanas man därför att öva med övningarna på denna sidan (https://www.iamwmc.com/competition/training.html) vilket är som styrketräning för hjärnan
    – Går mer in på hur man lär sig olika typer av texter utantill eller till den nivån som är nödvändig för respektive text
    – Går in mer på detaljer kring hur man lär sig språk (grammatik, meningar, ord m.m.)
    – Tar upp lite andra tekniker för hur man kan tänka kring ciceron och hur man lägger upp olika nivåer av stödbildssystem vilket gör att man kan lagra väldigt mycket information på ett enda föremål

Så sammanfattningsvis jag tycker att Jonas kurs är väldigt bra och pedagogik och räcker långt, i takt med att den utvecklas kommer den nog bli ännu bättre och är redan extremt prisvärd.
    Vill man få ytterligare “verktyg” i sin arsenal av minnesverktyg och dessutom redan investerat i Mattias kurs så skulle jag definitivt ändå rekommendera att gå igenom den.

Simon Arnar
    Deltagare

Hej,

Tack för att du delar med dig. Skönt att höra att det inte bara är jag som verkade ha svårt att fokusera på att ta mig igenom den kursen.
    Jag tror det du sa att det tog tid innan man lärde sig något “riktigt” gjorde att det kändes långsamt med Mind Academy även fast man klarade av övningarna bra.
    Med Jonas kurs är det lätt och intressant att ta till sig och memorera verklig fakta så snabbt.

Blev inspirerad av dig så jag ska ta mig igenom Mattias kurs efter denna. Hur tycker du det var bäst att kombinera båda kurserna? Annars kanske jag märker det själv när jag är klar med Jonas kurs (precis börjat på siffer modulen nu). Men ändå kul att höra från någon annan som lyckats ta sig igenom båda kurserna.
    Är väldigt nyfiken på att kunna ta till mig och lära mig ny information snabbt och det var därför jag investerade i Mattias kurs för så många år sedan.

Så Ciceros = Minnespalats/promenader misstänker jag?
    Sen så hade jag en fundering över figurkoderna i Mind Academy, valde du att behålla dom eller använder du dig av systemet här i Jonas kurs? (The Major system tror jag det kallas).

För det jag var orolig över är att det skulle röra till sig i hjärnan om jag skulle börja lära mig från Mind Academy efter Jonas kurs, men man får väl helt enkelt ta dom tekniker man tycker fungerar bäst för en själv. Vad tycker du själv? Hur kombinerade du allt?

Tack igen för ditt utförliga svar.

Mvh

Simon

• Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av Simon Arnar.
    Ivan
    Deltagare

Vad kul att du blev inspirerad att ta dig igenom Mattias kurs! 🙂

Ja du kommer märka när du gått båda men jag tycker det är bra att ha fler “verktyg” att använda vid inlärning av olika saker.

Ja det kan man säga, Ciceros är saker på platserna jag lagrar information. Ex i vardagsrummet har jag ciceros “skrivbord”, “stol”, “soffa” mm och i Mattias kurs går man in på hur man kan lagra många saker på varje Cicero.

Eftersom jag kört med figurkoderna i Mind Academy under ett antal år så är det dessa jag har bäst intränade. Tror inte det spelar någon roll vilket system man väljer då syftet med båda systemen är samma sak – koda om siffror till bilder.

Simon Arnar
    Deltagare

Ja jag håller med dig där, skadar aldrig att ha fler “verktyg” i sin verktygslåda! 🙂

Ska bli spännande att se hur jag kan kombinera kurserna. Det kommer nog känns mycket lättare att gå igenom Mattias kurs när man väl är klar med Jonas kurs.

Ja nu förstår jag, blandade ihop det lite. Så en Cicero är mer som en Loci 🙂
    Jag kom fram till lektion 9 tror jag i Mattias kurs och där börjar man bygga olika lager på sina ciceros (genom en bas bild som man lägger mer information på).
    Det var väldigt intressant faktiskt där man började lära sig alla sveriges län och städer.

Okej, jag förstår. Då är det ju lättare att bara köra på med dom du tränat in eftersom båda systemen verkar ha samma syfte.
    Det jag känner mig lite klyven över är att jag tränade upp mig till ca 50 figurkoder och funderar om jag ska fortsätta med resten eller bara börja om och använda dom Jonas kommer ta i sin kurs?

Simon Arnar
    Deltagare

Glömde även fråga om du tycker det skulle vara en bra idé att köra Mattias kurs på sidan om den hära? Eller man kanske ska fokusera fullt på Jonas kurs för att sedan dyka in i Mattias och se vad man kan lägga till?

Ivan
    Deltagare

Precis, Ciceros är att se som en Loci 🙂

Ja de 10 första lektionerna eller hur många det nu är i första modulen är de segaste tycker jag. Sen i nästa modul får du lära dig massa olika faktauppgifter vilket både är kul och väldigt användbart!

Svårt att säga kring figurkoderna hur det är bäst att göra. I ditt läge hade jag nog gått på att lära mig Jonas system då jag har sett det användas på många olika ställen och så kommer det göra det lättare för dig att helt följa med i Jonas kurs.

Skulle rekommendera att fokusera fullt på Jonas kurs först och sen komplettera med Mattias kurs.

Simon Arnar
    Deltagare

Då är jag med 🙂

Ja tror intensivtränings modulen är 14 lektioner och dom varnar ju om att dom är svårast. Sen blir det lättare.

Hur lång tid tog hela Mattias kurs att gå igenom för dig ungefär? (när du lyckades hålla ett jämt tempo)

Okej, ja jag kände lika att det nog skulle vara bäst att jag följer Jonas metoder nu.

Tack för alla dina insikter, det uppskattas.
    Kul att få höra från någon annan som gått igenom Mind Academy och även Jonas kurs. =)

Ivan
    Deltagare

Jag skulle säga att det nog tog i genomsnitt 2-3h/lektion men utspritt. Vill minnas att rekommendationen var att hålla ett tempo av ca 3-5 lektioner/vecka.
    Det funkade inte för mig i kombination med alla andra åtaganden utan för mig lossnade det när jag gjorde någon timme varje dag. Gjorde att jag kom framåt utan att äta upp för mycket tid varje dag.
    Tror det viktigaste är att få in vanan att göra lite varje dag.

Inspirerande att höra om din minnesträning också, lycka till!

Talat Rajabpoor
    Deltagare

Hej , jag är ny här och vet inte hur allt det här ska börja!!

Simon Arnar
    Deltagare

Ja kände lika där. Provade även 1 timma om dagen men kom av mig där också eftersom intensiv modulen var tråkig. Så ska slutföra Jonas kurs sen ge mig på MA och sikta på 30-60min om dagen.

Tack detsamma!

Simon Arnar
    Deltagare

Hej, välkommen!
    Har du gått igenom Mind Academy tidigare?

Simon Arnar
    Deltagare

Nu är jag nästan klar med Jonas kurs, är på 3e modulen nu. Vilken resa det har varit. Otroligt rolig och kreativ kurs.

Är lite nyfiken på hur det går för dig Ivan? Vad har du för dig just nu gällande minnesträningen?

Ivan
    Deltagare

Ja visst är den rolig och kreativ!

Jag har gått igenom alla kursmoment men inte lärt in alla överkursmoment ännu såsom alla Oscars, 500-år tidslinje etc. Det jag håller på med är lära mig quizfrågor från diverse olika böcker. Det är lätt att göra frågor med hjälp av chat-GPT som beskrivs i annan tråd här, svårigheten tycker jag snarare är att ha en rimlig repetitionsmängd som jag kan upprätthålla varje dag över tid.
    I dagsläget har jag ca 30 nya frågor och en repetitionsmängd på ca 130 kort/dag. Det hinner jag för det mesta hitta tid för men där någonstans går min gräns just nu.
    Jag kommer stegvis bygga ut fler tidslinjer, har 1800-1867, 1900-nu i dagsläget. Ska lära mig amerikanska presidenterna och de tidigaste Svenska kungarna innan Gustav Vasa.
    Vad kommer ditt fokus ligga på efter du är klar med Jonas kurs, vad har du för inlärningsområden?

Simon Arnar
    Deltagare

Ja super kul. Tror jag aldrig njutit och sett fram så mycket emot nästa modul i en kurs som jag gör med den här.

Aha ok, intressant. I vilken tråd beskrivs det?

Ja det är ju det med repition. Kan tänka mig att Anki blir rätt fullspäckat tillslut och man måste välja vad man vill repetera så det inte blir fööör mycket.
    Sen kan du ju alltid dela upp repeitionen över dagen om det blir för mycket vid ett tillfälle 🙂

Låter som en bra plan. Spännande, du får gärna uppdatera hur det går för dig framöver.
    Har du lärt in hela tusensystemet eller använder du bara dom bilder som används vid skapandes av tidslinjerna?

Jadu, efter att jag är klar så vet jag inte. Vill verkligen bygga ut mitt historieskelett samt lära in hela tusensystemet, så en tanke har varit att försöka lära mig någon form av hostorisk händelse från typ år 001 typ, så får se hur det kommer gå. Kommer nog även att försöka utforska Mind Academy igen och se vad jag kan snappa upp där 🙂

Lycka till på ditt kommande minnesäventyr 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Compare Products
Action Add Product
Image
Title
Price
Stock Status
Quantity
Add To Cart
Review
Platshållare
Test Product
0 customer review