Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Den här kursen vs Mind Academy

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Ivan
    Deltagare

Du hittar hur man gör här, väldigt användbart då det går så mycket fortare än att skriva in för hand:

Metod för att scanna in material i ANKI

Precis utmaningen är att hitta en nivå som gör att man klarar av att repetera igenom de kort som kommer upp samt att man varje dag lär sig några nya kort för att hela tiden fylla på.

Jag har nöjt mig med hundrasystemet och tycker det funkar bra än så länge. Jag slår upp (efter Mind Academy siffersystemet) när jag behöver använda mig av tre siffror och använder tekniken för inre tecknande (visualisera bilden för siffrorna och se i ditt inre hur du skriver siffrorna på bilden om och om igen) och på så sätt lär jag mig långsamt tusensystemet.

Ska bli kul att fortsätta följa din utveckling också. 🙂 Lycka till du med!

Simon Arnar
    Deltagare

Spännande, det ska jag kolla in. Tack för tips till tråden.

Ja jag börjar märka att man samlat på sig en hel del kort nu, man kanske får välja bort det man inte tycker är lika viktigt eller så lär man sig en mindre kort om dagen. Men än så länge så går det bra.

Okej, kul att hundrasystemet fungerar så bra för dig. Tycker det fungerar riktigt bra med, men som du så lär jag mig tusensystemet sakta men säkert genom att memorera historiska händelser och bilden för just det året av händelsen.

Ja det inre teknande kommer jag ihåg, tyckte det var rätt svårt men efter tag så satt det verkligen. Kommer ihåg att jag nötte in 50st figurkoder från Mind Academy (tror jag även minns vissa idag om jag tänker efter)

Jag börjar närma mig slutet nu och är extremt sugen på att börja om med Mind Academy men jag känner en liten oro med, tänker på att jag nu har andvänt The Major System som Jonas lärt ut här och jag har nött in hela hundrasystemet med det. Hoppas det inte kommer sätta några käppar i hjulet för mig när jag väl börjar med Mind Academy igen, vad tror du? Jag vet att du valde Mind Academys figurkoder eftersom du redan tränat in dom så väl. Tror du att båda Major och MA system för figurkoder är likgiltiga?

Så hur går det med dina tidslinjer och memorering av alla svenska kungar / amerikanska presidenter?

Vad jag själv är nyfiken på framöver är att memorera hela böcker eller tyngre faktaböcker på ett enklare sätt, samt ta in ny information snabbt. Även bli bättre på att komma ihåg namn och ansikten. Väldigt intresserad att bygga upp den där databasen dom pratar om i Mind Academy.

Lycka till och uppdatera mig om hur det går får dig!

Ivan
    Deltagare

Tänkte det kunde vara dags för en liten uppdatering. Hur går det för dig med kursen och historietidslinjer?

Själv har jag haft en lång period då jag lärt mig div quizfrågor och andra random faktauppgifter samt repeterat en massa sedan tidigare. Men nu så har jag lärt mig alla amerikanska presidenter inklusive regeringstid och alla Oscarsvinnare. Är strax även klar med memoreringen av alla Svenska kungar innan Gustav Vasa, har placerat ut dem i olika rum i Göteborgs stadsmuseum.
    Börjar märka att när jag kopplar flera olika saker till samma figurkod så dyker alla dessa saker upp när jag tänker på figurkoden, blir lite som en databas där jag kan söka och dra paralleller till vad som hände ett visst årtal, väldigt kul och användbart!

Var för övrigt och tittade på Jonas föreläsning i Göteborg förra veckan och passade på att prata lite med honom efteråt, väldigt trevligt. Han sa att det kommer en uppdatering för denna kursen innan sommaren. 🙂

Johan Ström
    Deltagare

> Han sa att det kommer en uppdatering för denna kursen innan sommaren. 🙂

Vad spännande!!!!! 😍 Så taggad!

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.