Kurs › Forum › Minnesforum › Vad varje svensk bör veta
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 1 månad sedan av
Johan Manfred.
-
FörfattareInlägg
-
juli 14, 2024 kl. 11:40 f m #11537
Johan
DeltagareHej!
Är det någon som påbörjat projektet att lära sig innehållet i ”vad varje svensk bör veta”?Hade varit intressant att dela ANKI-kortlekar!
Allt gott!
/Johanjuli 26, 2024 kl. 2:47 e m #11558Johan Manfred
DeltagareInte börjat, men sugen på att ta mig an åtminstone delar. T.ex. Sveriges geografi eller musik.
Hur skulle man kunna göra det som ett samarbete? Vilket innehåll / faktabitar ska man extrahera från boken?
oktober 10, 2024 kl. 8:10 e m #12313Teodor Ruokolainen
DeltagareJag påbörjade detta mastodont-projekt för några dagar sedan. Jag har hittills gått igenom det första kapitlet (Världshistorien) och skrivit “Anki-vänliga” frågor i ett excel-dokument. Jag måste säga att det har varit en otroligt givande process hittills! Som historieintresserad har det fyllt upp många kunskapsluckor vilket har gett mig en bättre bild över historien. Jag läste dock på en del om ett flertal om ämnena på Internet i kombination med läsningen, vilket hjälpte en del.
För de intresserade kopierade jag upp mitt excel-dokument på Google drive. Jag vill dock poängtera att detta inte ska ses som någon total lista, utan är högst personlig för min grundkunskap och ambitioner.
Vad varje svensk bör veta – frågor
Totalt skrev jag 374 frågor. Då har jag varit rätt noggrann och tagit med det mesta. Jag har också tagit med lite fakta som inte finns angiven i boken. Främst årtal för att lättare skapa locus på mina mentala tidslinjer.
Vad som jag inte skrivit frågor om är:
– Fakta jag redan har Anki-kort om eller memorerat sedan tidigare
– Vissa regentlängder och liknande. T.ex. USAs presidenter, Roms kejsare etc… Jag vill helst memorera alla regenter på en gång för att lättare sätta in alla i sin historiska kontext.
– Ett antal uppslagsord som ligger under fliken “Ignorerat”. Det är ämnen jag hade svårt att skriva frågor om av olika anledningar. Planerar att komma tillbaka till dem senare när jag fyllt upp mina mentala tidslinjer mer.Har någon annan av er börjat med att skapa kort? Hade varit intressant att få mer idéer på hur man kan formulera frågor
juli 11, 2025 kl. 1:19 e m #16265Johan Manfred
DeltagareKul att se dina frågor Teodor!
Jag har börjat med “Sveriges geografi” och kommit fram till Eslöv. Det tar lite tid det här, men är givande!
Vad varje svensk bör veta – Sveriges Geografi -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.