Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Tusensystemet 2.0 (Google spreadsheet)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Viktor Wilson
    Deltagare

Hej!

Tusensystemet har hjälpt mig mycket sen jag lärde mig det i den här kursen.
    I en annan tråd bad jag om några tips på ett antal siffror.

Länk till Google Spreadsheet med mitt Tusensystem 2.0, baserat på Jonas system och justerat med ord som jag själv tycker är lättare att associera till.
    Hjälp mig gärna genom att fylla på med fler ord i kolumn F. Är du “hajj” på Excel, filtrera i kolumn G så ser du bara de ord som jag tycker behöver ett bättre ord.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JRwSM6f_d8ztvRJIE36RJ6RxefHEOoYbAxkdhGSWuoY/edit?usp=sharing

• Detta ämne redigerades för 6 månader, 1 vecka sedan av Viktor Wilson.

Väldigt bra intiativ! Kommer hjälpa mig mycket när jag behöver fylla igen mina “luckor”. Fyllde på några av de röd-markerade kolumnerna med vad jag använder. Lite karaktärer från TV-serier och så, men fungerar bra så länge man har sett dem.

Viktor Wilson
    Deltagare

Stort tack Teodor!

Väldigt bra ord du hade! Gillade specieillt Mimikry, Linbana, gädda, loppa, magmablock från Minecraft

Jacob Arén
    Deltagare

Har fyllt på lite i kolumn F, i vart fall med ord som inte har en väldigt lätt association för mig personligen. Förstod det som att det är lugnt att fylla i kolumn “F” även om jag antar att det bara är vissa av dessa som du kommer tycka faktiskt är bra 🙂

Caritha Säisä
    Deltagare

Tjena!
    Dokumentet är låst för redigering. Vilket innebär att det inte heller går att sortera kolumnerna.
    Om du vågar öppna det så kan jag ta en titt och se om jag kan komma på något ord. 🙂

Simon Arnar
    Deltagare

Hallå på er.

Jag har precis memorerat klart alla 118 element i det periodiska systemet och nu börjat bekanta mig lite med tusensystemet.
    Hur har ni gjort? Har ni nött in hela tusensystemet så ni alltid har det med er eller plockar ni ut dom ord ni behöver?

Är väldigt nyfiken på om det är en bra idé att nöta in hela systemet, tänkte att det kunde vara praktiskt! =)

// Simon

Viktor Wilson
    Deltagare

Nu är det upplåst!

Jacob Arén
    Deltagare

Tjena!

Jag placerade ut 1000 objekt på en lång minnespromenad i min hemstad (Jönköping) och började nöta in det med hjälp av Anki. Det var rätt drygt att placera ut alla objekten på olika platser och försöka hitta någorlunda igenkännbar loci, men i slutänden tycker jag det är värt det. Med 100-systemet tycker jag ofta att det blir mycket upprepningar som kan skapa förvirring, vilket inträffar ca 10 gånger så lite med 1000-systemet 🙂

När jag placerade ut objekten grupperade jag det i grupper om 3-3-4 för att ”lätt” kunna lokalisera jämna 10-tal. Inte säker på att det är en bra metod, 4 prylar på samma locus visar sig ganska mycket stökigare än 3 objekt (för min hjärna i vart fall). Så jag skulle nog köra jämna 3:or hela vägen om jag gjorde om det.

Simon Arnar
    Deltagare

Tjenare Jacob.

Fascinerande, tack för att du delar med dig. Okej, då lär jag skapa en minnepromenad med 1000 objekt alltså. För även fast man inte måste
    så vill jag gärna nöta in tusensystemet för att underlätta siffermemorering osv. 🙂

Vad menar du att du grupperade objekten i grupper? Lägger du flera tal på samma loci?

En annan fråga, har du gått igenom hela Jonas kurs? Lite nyfiken hur du tycker det känns att memorera historiska händelser nu när du har 1000 systemt intränat?

Tack för svar. Super kul att höra.

Mvh
    Simon

Jag har inte skapat upp någon minnespromenad för mina nummer, inte heller har jag skapat bilder för allt ännu. Jag fokuserar istället mestadels på att fylla upp min historiska tidslinje med så många händelser som möjligt för att lära mig systemet därigenom, samt för diverse triviafrågor.

Jag tycker att 100-systemet räcker gott och väl för att memorera siffror i vardagen (memorera någon portkod, husnummer osv), och det kan jag lätt referera till genom periodiska systemets minnespromenad för att vara konsekvent.

Nackdelen med min lösning är att det blir lite krångligare att minnas om man skapat en minnesbild för en viss siffra, eller vad man har satt som minnesbild. Det är inte alltid jag kan söka efter bilden i min historiska promenad, då siffran kan vara utplacerad på något punktpalats. Dock ser jag inte det här som ett stort problem. Det är mestadels vid skapandet av nya locis som jag behöver minnas vad för bild jag har bestämt för en siffra, så jag har lagrat min lista över minnesbilder som en Ankikortlek för att snabbt kolla upp vad jag satt för bild, utan att behöva gå till något annat dokument.

Alla mina kort är satta som “suspended” för att undvika att de dyker upp i review, istället färgmarkerar jag genom flaggor de som jag har fyllt i som gröna, resten som röda. (Höckerklicka och välj “Flag” under Browse i Anki)

View post on imgur.com

Simon Arnar
    Deltagare

Hej Teodor. Intressant, tack för att du delar med dig hur du går tillväga 🙂
    Så du har bara memorerat bilderna från tusensystemet som tas upp under lektionen och inte hela tusensystemet menar du? Och du lägger till fler bilder
    allt eftersom du lär dig mer historiska händelser från resten av lektionerna? Som man gjorde med hundrasystemet så kopplade man ju varje bild till en loci i ett palats för att komma ihåg nummret samt kunna knyta det periodiska systemet till det.

Det jag grubblar över nu är om man jag ska hitta tusen nya locis för att nöta in tusensystemet (Vilket blir lite av ett störe tidskrävande projekt) eller bara lägga till dom allt eftersom man lär sig mer historia. För det skulle ju vara händigt att ha hela tusensystemet inlärt någon dag för att lättare lära in och lägga till historiska händelser när man läser / hör om dom.

Simon Arnar
    Deltagare

Och glömde fråga, hur funkar det med Anki förresten? Har du hela tusensystemet i en lek där men bara grönmarkerat dom du “lärt dig”? =)

Nja, inte aktivt memorerat. Jag skapade bilder bara för de som behövdes i lektionen och fyller på med nya allt eftersom. Jag tycker också personligen att det vore ett väldigt jobbigt projekt att skapa ett minnespalats med 1000 locis, vilket är varför jag inte gjort det (Jag är dock lite avundsjuk på Jacob över hans minnespromenad).

Nackdelen med det är att jag inte minns alla mina sifferbilder hela tiden. Jag har ofta inget bra sätt att “leta fram” en sifferbild likt hur jag kan med 100-systemet. Men som jag nämde tidigare så ser jag inte det här som ett stort problem.

Jag ska försöka förklara det bättre med ett exempel: Låt oss för sakens skull säga att jag inte minns mina bilder för 1000-systemet överhuvudtaget.

Säg att jag i mina Ankireviews får fram ett kort som frågar vilket år Gustav III blev kung. När jag tänker på Gustav III kommer jag att tänka på katten Gustav som håller i en treudd. Jag minns då att jag har placerat ut en sådan bild på min 1700-talsgata. Jag hoppar dit och får se katten Gustav spetsa en kaktus med sin treudd och sätta en krona på sitt huvud.

Kronan syftar på början av regeringstiden, så årtalet måste representeras av kaktusen. Jag får ytterligare ledtrådar då jag befinner mig på slutet av min 1700-talsgata. Jag kan då helt enkelt “koda av” ordet kaktus genom att följa ljudsystemet: kaktus blir då 771 eftersom vi letar efter ett tresiffrigt tal. Svaret blir alltså att Gustav III blev kung år 1771.

Det spelar alltså ingen roll om jag skulle använda olika bilder för att representera talet 771. Jag kan använda “kaktus” för ett loci och “cocktail” för ett annat. Jag kan ändå lita på att jag kommer att kunna koda av båda orden till 771.

Dock är det så klart smartast att försöka vara konsekvent och enbart använda samma bild varje gång. Därför ser jag till att skriva ner mina val i ankikortleken.

Och för att svara på din sista fråga: Nej, de grönmarkerade är sådana jag har använt i något loci och således har en bestämt bild för. De röda har jag inte använt/valt bild för ännu. Jag gör inga reviews på den här ankileken, det är bara för snabb referens när jag skapar nya kort.

Ett annat bra sätt att fylla upp sitt 1000-system snabbare är också att helt enkelt att memorera minst en händelse för varje årtal. Då får du en minnespromenad för 1000-systemet på köpet! Det är mitt långsiktiga mål. Lite svårare med de tidigare århundradena dock.

Jonas skapade faktiskt upp en lista med en händelse för varje år för de senaste 500 åren. Jag letade nu efter den i kursen, men kan inte hitta den… Lyckligtvis så har Viktor sparat den i sitt exceldokument (kolumn I)

Simon Arnar
    Deltagare

Ah ok, ja jag har gjort lika där med början på mitt tusensystem. Ja, otroligt jobbigt så min tanke är nu att skapa fler tidslinjer och bygga upp tusensystemet så över tid. Hehe ja jag är också lite avundsjuk på Jacob och hela hans jobb med att mappa ut hela tusensystemet 🙂

Okej, då tror jag att ja hänger med lite mera på vad du menar 🙂

Är inte så van med Anki än, så ska utforska alla funktionaliteter mera framöver. Ja som du säger så har jag börjat öka på mitt tusensystem med hjälp av historiska händelser och tanken är att lägga till en händelse för varje år ända fram till 001, men går inte det så får man kanske bara repetera med anki tills alla tal utan en historisk händelse kopplad till sig sitter.

Ja 500 års listan som Jonas delade är mitt första mål att försöka utöka mitt tusensystem. Rota runt lite och hittade 500-års listan under 1900-talet lektionen om du inte redan har hittat den.

1900-talet

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 1 vecka sedan av Simon Arnar.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.