Jag väljer att starta ett nytt ämne för detta i stället för att lägga in frågan under kemi eftersom jag saknar en dimension här.
Jag saknar kopplingen till själva systemet. Att grundämnena är ordnade i grupper med liknande egenskaper eftersom ämnena i varje grupp har lika många elektroner i yttersta skalet. Och det är den väsentliga och bärande idén i just periodiska systemet, en ny period (rad) påbörjas efter varje ädelgas, där yttersta skalet är fullt.
I gymnasiet fick jag lära mig rabbla grupp efter grupp just för de gemensamma egenskaperna, men jag kom inte ihåg atomnumren på alla, vilket jag nu lär mig i Jonas lektioner.
Har försökt klura ut hur lokus skulle kunna ersättas, eller kompletteras, med rätt ruta i periodiska systemet men har inte kommit på nåt än. Så det är min utmaning till alla kemister i denna kurs och till Jonas såklart att komma på 🙂
Mvh
Christina
Hej Christina!
När du säger lokus till rätt ruta, menar du då atomnummer? Har själv gjort som Jonas tipsat om och markerat var 5:e grundämne med en sifferbeteckning (Lo-5, Tass-10, Tal-15osv) tycker det funkar rättså bra för att snabbt koppla namn till nummer eller vice versa. Sen är det ju väl värt, som du säger, att ha bra koll på grupperna i och med dess egenskaper. Till exempel märka ut ädelgaserna med något ädelt/kungligt/nobelt.
Hej Ola,
Nej, jag menar att locus är själva rutan, dvs jag skulle vilja se platsen i periodiska systemet på nåt sätt kopplat till ämnet eller atomnumret.
En variant kanske skulle kunna vara att man i varje lektion lär sig en period.
Alltså, lektion 1 blir bara väte och helium, lektion 2 blir då:Li, Be, B, C, N, O, F, Ne
Osv
Eller, kanske bättre, att härma lektionen Sifferfakta (där diverse årtal kopplas till händelser) och ta en grupp i taget varje lektion.
Då kan man koppla atomnummer, ämne och placera ut på olika locus. Och man får automatiskt en koppling till gruppen som är det väsentliga i periodiska systemet
Författare
Inlägg
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.