Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Periodiska systemet

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Christina Bodén
    Deltagare

Jag väljer att starta ett nytt ämne för detta i stället för att lägga in frågan under kemi eftersom jag saknar en dimension här.
    Jag saknar kopplingen till själva systemet. Att grundämnena är ordnade i grupper med liknande egenskaper eftersom ämnena i varje grupp har lika många elektroner i yttersta skalet. Och det är den väsentliga och bärande idén i just periodiska systemet, en ny period (rad) påbörjas efter varje ädelgas, där yttersta skalet är fullt.
    I gymnasiet fick jag lära mig rabbla grupp efter grupp just för de gemensamma egenskaperna, men jag kom inte ihåg atomnumren på alla, vilket jag nu lär mig i Jonas lektioner.
    Har försökt klura ut hur lokus skulle kunna ersättas, eller kompletteras, med rätt ruta i periodiska systemet men har inte kommit på nåt än. Så det är min utmaning till alla kemister i denna kurs och till Jonas såklart att komma på 🙂
    Mvh
    Christina

Ola
    Deltagare

Hej Christina!
    När du säger lokus till rätt ruta, menar du då atomnummer? Har själv gjort som Jonas tipsat om och markerat var 5:e grundämne med en sifferbeteckning (Lo-5, Tass-10, Tal-15osv) tycker det funkar rättså bra för att snabbt koppla namn till nummer eller vice versa. Sen är det ju väl värt, som du säger, att ha bra koll på grupperna i och med dess egenskaper. Till exempel märka ut ädelgaserna med något ädelt/kungligt/nobelt.

Christina Bodén
    Deltagare

Hej Ola,
    Nej, jag menar att locus är själva rutan, dvs jag skulle vilja se platsen i periodiska systemet på nåt sätt kopplat till ämnet eller atomnumret.

Christina Bodén
    Deltagare

En variant kanske skulle kunna vara att man i varje lektion lär sig en period.
    Alltså, lektion 1 blir bara väte och helium, lektion 2 blir då:Li, Be, B, C, N, O, F, Ne
    Osv

Christina Bodén
    Deltagare

Eller, kanske bättre, att härma lektionen Sifferfakta (där diverse årtal kopplas till händelser) och ta en grupp i taget varje lektion.
    Då kan man koppla atomnummer, ämne och placera ut på olika locus. Och man får automatiskt en koppling till gruppen som är det väsentliga i periodiska systemet

David Löfqvist
    Deltagare

Jag tror att jag hänger med på vad du menar! Periodiska systemet är ju en multidimensionell tabell. Jag kommer ihåg att mina kemist vänner minns ämnen som att de är en del av lantaniderna till exempel. Så strategin jag tänkte testa är att först placera ut dem så som jonas prata om för att lära sig siffrorna. Detta ger ändå en viss känsla för var de ligger. Sedan tänkte jag återbesöka systemet och ge alla som tillhör exempelvis lantaniderna extra bilder, lite som bilder på bilder. Det är min teoretiska bild av hur man gör periodiska systemet, ett steg i taget helt enkelt 🙂 Får återkomma när jag faktiskt testat det!

Din fråga påminner mig för övrigt exakt om argumentet som min kemilärare hade för varför man inte skulle memorera det. Ur hennes perspektiv skulle det vara värdelöst att kunna det som en lista eftersom att det inte ger verktyget för problemlösning som det är tänkt att vara, Hon menade också att kemi är nog ansträngange och att lägga till ansträngingen att memorera en sån sak skulle vara överväldigande. Hon hade såklart en poäng att listor i vakuum inte ger så mycket, men samtidigt så förväntade hon sig att man skulle minnas en hel del i de kurserna! Jag har för avsikt att bemästra åtminstone gymnasiekemi på nytt med hjälp av Jonas tekniker då jag känner att jag aldrig fick en ärlig chans på gymnasiet då jag inte visste hur man skulle få in det!

Christina Bodén
    Deltagare

Bra idé, jag har tänkt göra en husfasad med torn i ändarna och fönster rader där systemet passar in så varje ämne får sitt eget fönster.
    Din idé inspirerade mig att fortsätta på den banan och komplettera med olika attribut t.ex gardiner, blomkrukor, ljusstakar mm. Olika teman för varje grupp. Olika färgskalor skulle kunna läggas på för varje period.
    Och lantanoiderna o aktiniderna skulle kunna bli rabatter mm framför detta ståtliga minnespalats.

David Löfqvist
    Deltagare

Vad kul! Jag tänkte ge en resurs för den som vill ge sig på detta(jag är inte kemist så jag hoppas att det är korrekt, använde ChatGPT och dubbelkollade med en gymnasiebok!). Här är de olika grupperna i det periodiska systemet, inklusive separata listor för övergångsmetallerna i grupp 3-12:

Grupp 1: Alkalimetaller
    – Väte (H)
    – Litium (Li)
    – Natrium (Na)
    – Kalium (K)
    – Rubidium (Rb)
    – Cesium (Cs)
    – Francium (Fr)

Grupp 2: Alkaliska jordartsmetaller
    – Beryllium (Be)
    – Magnesium (Mg)
    – Kalcium (Ca)
    – Strontium (Sr)
    – Barium (Ba)
    – Radium (Ra)

Grupp 3-12: Övergångsmetaller (delas upp i separata listor)
    Delgrupp 3:

Skandium (Sc)
    Yttrium (Y)
    Lutetium (Lu)
    Aktinium (Ac)

Delgrupp 4:

Titan (Ti)
    Zirkonium (Zr)
    Hafnium (Hf)
    Rutherfordium (Rf)

Delgrupp 5:

Vanadin (V)
    Niob (Nb)
    Tantal (Ta)
    Dubnium (Db)

Delgrupp 6:

Krom (Cr)
    Molybden (Mo)
    Wolfram (W)
    Seaborgium (Sg)

Delgrupp 7:

Mangan (Mn)
    Teknetium (Tc)
    Rhenium (Re)
    Bohrium (Bh)

Delgrupp 8:

Järn (Fe)
    Ruthenium (Ru)
    Osmium (Os)
    Hassium (Hs)

Delgrupp 9:

Kobolt (Co)
    Rhodium (Rh)
    Iridium (Ir)
    Meitnerium (Mt)

Delgrupp 10:

Nickel (Ni)
    Palladium (Pd)
    Platina (Pt)
    Darmstadtium (Ds)

Delgrupp 11: Myntmetaller

Koppar (Cu)
    Silver (Ag)
    Guld (Au)
    Roentgenium (Rg)

Delgrupp 12: Zinkgruppen

Zink (Zn)
    Kadmium (Cd)
    Kviksilver (Hg)
    Kopernicium (Cn)

Grupp 13: Borgruppen
    – Bor (B)
    – Aluminium (Al)
    – Gallium (Ga)
    – Indium (In)
    – Tlallium (Tl)

Grupp 14: Kolsgruppen
    – Kol (C)
    – Kisel (Si)
    – Germanium (Ge)
    – Tenn (Sn)
    – Bly (Pb)

Grupp 15: Nitrogenfamiljen
    – Kväve (N)
    – Fosfor (P)
    – Arsenik (As)
    – Antimon (Sb)
    – Bismut (Bi)

Grupp 16: Syrgasgruppen (Kalkformare)
    – Syre (O)
    – Svavel (S)
    – Selen (Se)
    – Tellur (Te)
    – Polonium (Po)

Grupp 17: Halogener
    – Fluor (F)
    – Klor (Cl)
    – Brom (Br)
    – Jod (I)
    – Astat (At)

Grupp 18: ädelgaser
    – Helium (He)
    – Neon (Ne)
    – Argon (Ar)
    – Krypton (Kr)
    – Xenon (Xe)
    – Radon (Rn)

Jag hoppas att detta är korrekt och till hjälp för den som vill minnas grupperna!

David Löfqvist
    Deltagare

Låter som ett fantastiskt palats! Uppdatera gärna här i forumet om hur det går! Väldigt inspirerande!

Jonas
    Keymaster

Kul att läsa diskussionen i den här tråden!
    Du har ju verkligen en poäng i att det är ytterst relevant att veta vilken period ett visst ämne hör till om man vill använda detta i praktiken, Christina!
    Jag skulle använda följande metod för detta:

1. Välj ett hus eller en byggnad du vill ha periodiska systemet i.
    2. Välj ut ett avskilt rum/utrymme för varje period (och sätt ut en bild vid ingången till rummet för namnet på perioden).
    3. I respektive periodrum, placera ut periodens ämnen i ordning TILLSAMMANS MED atomnummersbilderna (alltså så som vi gjorde i kursen med ämnesbild + nummerbild på varje locus).

På det sättet kan vi både hitta vilken grupp ämnet tillhör och även “söka” efter nummer genom att tänka på en viss nummerbild. 🙂
    Jag hade planer på att använda detta tillvägagångssätt i kursen men valde den mindre komplicerade varianten eftersom huvudsyftet var att lära ut siffersystemet och visa hur lätt det med det var att minnas vilket nummer varje grundämne hade.

Christina Bodén
    Deltagare

Hej Jonas,
    Du är så pedagogisk! Såklart ska man fokusera på vad man ska lära sig – i detta fall siffersystemet.
    Det var kemisten i mig som poppade upp och tog över kommandot över pedagogen som också finns i mig.
    Så – när jag är klar med huvudsyftet – att lära mig siffersystemet så ska jag ta itu med “husbygget” som på något sätt ska efterlikna periodiska systemet.

Simon Arnar
    Deltagare

Hej,

Super inspirerande att läsa hur ni går tillväga för att lära er det periodiska systemet efter olika grupper osv.

Hur har det gått för er? Håller nämligen själv på att lära mig hundrasystmet just nu och att memorera periodiska systemet efter atom nummer och skulle gärna vilja bygga om sen och memorera dom efter olika egenskaper.

Dela gärna med er hur ni gått till väga!

Allt gott!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.