Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum PAO för 100- och 1000-systemet

Etiketter: , ,

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Jacob Arén
    Deltagare

Efter att ha gått i mål med kompletta 100- och 1000-system, vill jag nu utvidga till kompletta PAO-system (PAO = Person – Action – Object).

Min upplevelse hittills är att personer kan vara väldigt klurigt för att…
    1. De ska vara lätta att skilja – jag upplever att om jag försöker minnas saker snabbt så vill hjärnan gärna reducera informationen – Tor, Ragnar från Vikings och Titus kan lätt blandas ihop.
    2. Det kan vara svårt att koppla ett objekt till en specifik person, speciellt “vanliga” saker som exempelvis hallon (52) då jag inte har någon person som jag förknippar mer med hallon än någon annan. I vissa fall skapar jag då personen utifrån bokstäverna istället, så 52 blir Allan (Edwall).

Vissa ark är låsta för att filen inte ska spåra ur fullständigt, hoppas det inte upplevs som ett alltför stort hinder. I övrigt är filen till både för du ska få inspiration och men också för att du ska kunna komma med kul exempel som kan hjälpa andra på traven. Ge och ta helt enkelt 🙂

En sista pryl – vissa förekomster i systemet är valda för att skapa mer obehagskänslor än någon sorts humor, så döm mig inte för brutala actions eller hemska personer.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MuFB2svmBVCNihO-mPDQxIm56RxLZ2Othbz3dpvYBvM/edit?usp=sharing

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.