Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Önskelista för bonuslektioner

Etiketter: ,

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Johan Ström
    Deltagare

Det kan väl inte bara varit jag som njutit stort av att ta del av bonuslektionerna om fågelarter och fågelsång?
    Från att varit total novis till att känna igen alla möjliga arter runt omkring mig. Så berikande i vardagen.

Detta fick mig att tänka: vad mer skulle man kunna ha bonuslektioner om, som ger samma kick? Jag vill ha era förslag!

(Den här posten behöver inte alls ses som en FAKTISK önskelista till Jonas. Vi kanske mer ska se den som inspiration till oss deltagare om vad man kan få stor glädje av att memorera!)

Här är några av mina egna förslag:

– gatunamnen i staden du bor i
    – namn på musklerna eller benen i kroppen
    – namn på träd, utseenden på löv

Sisko Rydén
    Deltagare

Namn på blommor och växter i naturen.

David Löfqvist
    Deltagare

Matematiska ekvationer/räkneregler man stöter på gymnasiet/universitetet integraler. Dessa är en kritisk steppingstone för högre matematik. Metoden de flesta lärare förespråkar är att göra så många problem att de går in. Intressant nog så verkar ingen i minnesvärlden ha tagit sig an dem. Stora utmaningen för mig är att de blir för repetativa, och alla har inte “en betydelse”. Vissa formler är “bara en formel” som är plug and play. Kan ge specifika exempel på de man förväntas lära sig på gymnasiet och första året på univeristetet om man tar något mattebaserad utbildning vid behov.

Detta skulle även vara grunden till att tackla de mer avancerade metoderna som krävs för differential ekvationer som är basen för så gott som all vetenskap. Så fort en forskare pratar om en ekvation så är det differential ekvationer de menar.

David Löfqvist
    Deltagare

Hur man på ett effektivt sätt omsätter sina minneskunskaper i större projekt som inte kan klaras av på några dagar, till exempel plugga inför högskoleprovet som Jonas gjort. Hur väljer man faktan, och hur förbereder man den. Vad kan man utelämna och bara lita på att hjärnan tar hand om själv? För det är en sak att memorera periodiska systemet, och en helt annan sak att omsätta det i “riktig” kunskap i form av problemlösning. Kortsagt, hur integrerar man teknikerna i ens vanliga studierutin?

David Löfqvist
    Deltagare

Mer musik! Mer specifikt GEHÖR! Kan man använda minnestekniker för att känna igen intervall, något som är väldigt viktigt för musikelever och musiker.

De som undervisar om sådant brukar referera till sådana listor och bara banka in det:
    https://www.earmaster.com/products/free-tools/interval-song-chart-generator.html

David Löfqvist
    Deltagare

Hur minns man och lär sig känna igen olika typer av moln för att förutspå vädret(kortsiktigt)?

David Löfqvist
    Deltagare

Den här hade jag helt glömt bort, men jag har som ett personligt mål att lära mig teckenspråk. Så hur kan minnestekniker bidra till det?

David Löfqvist
    Deltagare

Hur minns man vägbeskrivningar?

Adam
    Deltagare

Olika bergarter!

Viktor Wilson
    Deltagare

Jonas! Kommer det komma några lektioner i att lära sig textstycken?

Manus, poesi, lagtexter, citat osv?

Sarah Lindberg
    Deltagare

Svampar! Svaaaamaaar! Alla sorters svaaamppaaaar! 😁 Med fokus på om de går att äta eller inte 😊 (Har fått för mig att växtplats är lika viktigt att memorera som utseende. En svamp som ser likadan ut är ätlig i Rumänien men giftig i Sverige…)

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.