Kurs Forum Minnesforum Modul 3 – Geografi

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Jonas
    Keymaster

Här kan du diskutera och fråga om allt som har att göra med modul 3 och inlärning av geografi!

Terje Hugoson
    Deltagare

Börjar med tack för grym kurs!

Var väldigt taggad på geografi efter Sydamerika-videorna. Så i väntan på resten hann jag nästan med en egen Afrika karta 😅 Länkar nedan om någon vill kika, nöjd med de allra flesta och jäklar vad de fastnar när man målat dem själv.

Vissa kopplingar listar ni säkert ut själva, fråga om ni undrar över någon särskild!

Edit: flera huvudstäder målade på något vis med 😊

View post on imgur.com

• Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av Terje Hugoson.
    Carl Andersson
    Deltagare

Snyggt Terje! Lärorikt med minnesbilderna!

I vilket program gjorde du målningarna / bilderna? Upplever också att man lär sig mycket bättre om man ritar ut bilderna i kartan (även om mina inte blir lika bra)😄

Terje Hugoson
    Deltagare

Tack!

Gjorde dem i Sketchbook på min iPad.
    https://apps.apple.com/se/app/sketchbook/id883738213

Jag gillar att rita varpå jag la lite extra tid på det, väl medveten om att det inte var effektivaste sättet att plugga in alla länder 😅 Är helt övertygad om att det inte behövs särskilt ”bra” ritade bilder för att de ska fastna bra.

Johan Ström
    Deltagare

Sjukt fint Terje!!! Nyfiken på en del av kopplingarna här.

Johan Ström
    Deltagare

Hur hade ni gått till väga om ni ville lära er ganska många städer i ett land?

Om vi använder ”placera ut bilder på landsbilden”-metoden (t.ex. limstift, Lima, i bältet på klätter-Pär, Peru) så blir det ju galet kompakt.

För att bli mer konkret:
    I seterra finns övningarna
    Tätorter i Götaland
    Tätorter i Norrland
    Tätorter i Svealand.

Hur skulle bilder för dessa kunna se ut?

Ivan
    Deltagare

Jag började med att göra om alla Sveriges landskap till bilder precis som i övningen med alla världens länder.

Därefter gör du om varje stad till en bild och placerar den på ladskapsbilden.

Ex: Västerbotten – ser för mig ut som en tomte som tittar åt Finland.
    Haparanda – tomten har en veRANDA på näsan
    Boden – tomten har en liten bod i famnen
    Luleå – min association är ett hjul (lul – hjul), tomten har ett hjul i handen
    Piteå – på tomtens tå

Om det är svårt att minnas varpå bilden man placerat ut städerna så kan man även koppla ihop städerna med en liten historia. Hjulet kanske har rullat ut från Boden innan tomten fick tag i det.

Viktigaste är att testa och våga ändra eller förstärka något om du inte minns det.

Finns även lite ytterligare idéer för detta i Jonas böcker.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.