Kurs › Forum › Minnesforum › Modul 2 – Siffror
Etiketter: årtal
- Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 1 vecka, 5 dagar sedan av
Christoffer.
-
FörfattareInlägg
-
april 4, 2023 kl. 2:22 e m #3355
Jonas
KeymasterHär diskuterar du allt som hör till siffermemorering eller den andra modulen i kursen!
april 8, 2023 kl. 7:16 f m #3599Christoffer
Deltagarehttps://www.bildtagg.se/bild/ryt3g6xi7o0ipqubspc39w9a
Laddade upp en bild ovan på hur jag gjort för att befästa mina tvåsiffriga tal (klippt ut och plastat in fysiska bilder). De flesta bilder är tagna direkt från Jonas bok, några bilder & kategorier har jag anpassat efter mig själv.
-
Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av
Christoffer.
april 8, 2023 kl. 8:09 f m #3603Johan Ström
DeltagareVad driftigt Christoffer!
Hur använder du dessa kort?april 8, 2023 kl. 8:10 f m #3604Johan Ström
Deltagare(Dublett pga. hittade ”svara”-funktionen)
Vad driftigt Christoffer!
Hur använder du dessa kort?april 8, 2023 kl. 10:07 f m #3613Christoffer
DeltagareTack, det fungerar bl.a. bra när man ska förklara och visa andra.
Igår lade jag t.ex ut följande bilder: apelsin(01), isbergsallad(09), personen Christoffer(13), apa(21), citronfjäril(23), isbjörn(29), citronpaj(33), enhjuling (45), cheerleader(53), arm (61), cranium (63), iris (69), dykare (74), gruvarbetare (77), asterix (81), ior (89) cervantes (93).Sedan skapade jag en historia för att komma ihåg alla USA:s presidenter under 1900-talet.
1. Theodore Roosevelt bjöd alla på apelsiner när han flyttade in i vita huset.
2. “Ville bjuda Howard på saft” ville inte vara sämre så han gav alla medarbetare varsitt isbergssalladshuvud. (William Howard Taft)
3. Året innan första världskriget blev W.W sjuk så jag fick dra på mig en Woodrow Wilson mask och svära presidenteden.
4. En apa retar Warren Harding för att han inte är Warren Buffett, han hade även en hård tid(endast två år vid makten innan han dog)
5. En citronfjäril svävar iväg med bokstaven C tatuerat på vardera vinge (Calvin, Coolidge)
6. Herbert Hoover kommer inridande under depressionen på en Isbjörn, kollar hovarna på björnen.
7. Det är en gång av rosor längs en rödmatta som leder fram till en citronpaj(Franklin D Roosevelt)april 8, 2023 kl. 10:56 f m #3645Christoffer
Deltagare8. Truman bjuder på en riktig trumanshow på enhjulingen. (Harry S Truman)
9. Ike står högst upp på cheerleadingpyramiden (Dwight D Eisenhower)
10. Folk gör vågen när JFK tillträder.
11. Det ligger fult med cranium i bilen när JFK blir skjuten och Lyndon B Johnson får ta över.
12. En man med märkliga irisar står och ser misstänksam ut (Nixon)
13. En person som heter Gerald dyker efter en försvunnen ford.
14. Nästa president vägrar arbeta i gruvan så länge som det inte är en cartiergruva (Jimmy Carter)
15. Asterix går en duell mot R.R (Ronald Reagan).
16. En trött senior person rider in på Ior (George H.W. Bush)
17. Nästa president har läst allt han kan om att styra landet i Cervantes bok Don Quixote (Clinton)
18. Ett nytt århundrade inleds och George W Bush håller traditionen vid liv så även han delar ut apelsiner i vita huset.
19. Även Obama 2009 tar efter Taft 100 år tidigare och bjuder på sallad.april 25, 2023 kl. 9:52 f m #3712Ivan
DeltagareSnyggt Christoffer!
maj 19, 2023 kl. 11:41 f m #4210Christoffer
DeltagareHej! Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet/tips på vilken strategi som är bäst(mest effektivt) för att memorera årtal om man vill lära sig tusentals årtal för specifika händelser. Just nu har jag testat att memorera in rätt många årtal med hjälp av mina tvåsiffriga bildkort och det fungerar rätt bra och många kopplingar skapas naturligt mellan händelser men det kanske finns en kombination av tekniker jag borde implementera i ett tidigt stadium? Har väl memorerat 100-200 årtal på det viset i dagsläget, är det bara att köra på och låta kopplingarna fortsatt komma naturligt eller bör jag aktivt skapa ett system för varje tvåsiffrigt tal där t.ex. min bild för “20” får en koppling med alla andra 20. Tänker att det skulle kunna vara en särskilt plats som symboliserar just talet 20, eller att jag zoomar in på min bild för 20, alternativt någon form av promenad och är det bra att koppla ihop 1620 med t.ex. 1820, 1420 etc eller är det bättre att hålla århundraden separata?
maj 21, 2023 kl. 12:54 e m #4221Adam
DeltagareHur fungerar kopplingen mellan bild och siffra? Jag blir nyfiken 🙂
Det stämmer ju inte med ljudsystemet som Jonas lärt ut. Hur blir apelsin 01 t.ex. Jonas lär ju ut att 01 skall vara ex. sudd, sot, sto, ost baserat på konsonanternas ljud.
maj 21, 2023 kl. 2:43 e m #4222Christoffer
DeltagareHej Adam! Det är ett system som jag tagit från Jonas bok och gjort om lite. Man skapar en bild utifrån 10 valda kategorier. I varje kategori har du en bild kopplat till bokstaven A-J. Så kategorin frukt/grönsaker motsvarar för mig nr 01-10. Apelsin blir då 01 och Banan 02, Citron 03 etc så fortsätter man så till Jordgubbe som är 10. Sedan kommer nästa kategori 11-20 som för mig är personer. I mitt tidigare inlägg kan du se hur mitt sådant ser ut, allt längst till vänster börjar på A i respektive kategori. Kräver en del träning men fungerar bra när det sitter.
-
Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.