Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Minnespalats tips

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    David Löfqvist
    Deltagare

Här tänkte jag att vi kunde dela lite finnurliga tips för att underlätta med skapandet av minnespalats. För mig är det den svåraste biten. Jag har varit över hela sverige, men detaljerna kring hur saker såg ut och så är ofta blurrigt. Google maps är ett uppenbart tips, men jag skulle vilja slå ett slag för Google Earth.

Utöver att du kan se saker som i google maps så kan du bokstavligen lägga ut “Platsmärken”, nästan som post it lappar. Så du kan skapa virtuella resor och lägga in dessa anteckningar på minnespormenaden. Google Earth har också 3D byggnader för de flesta städer i europa så saker blir bara mer och mer immersive! Perfekt för den som behöver många platser men inte kan resa så mycket, eller som jag bara har svårt att hålla koll på alla platser!

David Löfqvist
    Deltagare

Jag missade det bästa, dessa platsmärken är så exakta så att man kan sätta dem på en specifik lyktstolpe eller en soptunna om man så vill. För mig var det lite mindblowing så jag kände mig manad att dela!

Johan Birgander
    Deltagare

Hej David,

Tack för tipsen – perfekt för den nya historiemodulen!

David Löfqvist
    Deltagare

En sak som tog mig ett tag att klura ut är hur man flyttar på dem om man råkat placera dem fel. Börja med att högerklicka på platsbokmärket du vill flytta, klicka på egenskaper längst ner i menyn. Bokmärket kommer då börja blinka och du knan då flytta den dit du vill. För att bekräfta flytten klickar du bara ok-knappen

Johan Birgander
    Deltagare

Tack för ytterligare info! Hade inte hunnit placera något bokmärke fel ännu, men det var bara en tidsfråga:)

Enda nackdelen är att man inte verkar kunna se att det finns ett bokmärke på en viss plats i gatuvyn. Det är först när man trycker på platsen som man ser namnet man givit den. Eller har du lyckats komma runt detta?

David Löfqvist
    Deltagare

Jag har sett problemet du talar om. För mig inträffar det antingen när man placerar ut bokmärket på en plats där google bilen inte har kört, eller så har man råkat placera ut bokmärket under ett träd och då döljs bokmärket under geometrin. För att undvika detta placerar jag alltid ut dem i gatuvyn. Gatorna jag använt för 1700-talet har endbart varit 3D genererad terräng

Johan Birgander
    Deltagare

Okej, det förklarar saken. Åter tack!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.