Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Metod för att scanna in material i ANKI

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Johan
    Deltagare

Hej!
    Vill dela med mig av ett tips för att på ett smidigt sätt importera nya frågor i ANKI med hjälp av CHATGPT och en Scan-app!

Jag har testat att göra detta med frågekorten till TP och det har fungerat kanon!

Börja med att ladda ner ScannerPro från App Store, scanna fram och baksida. Välj sedan text-funktionen i appen och kopiera texten till CHAT-GPT. Be Chat-GPT gruppera texten för att matcha fråga och svar, rätta eventuella stavfel och göra om texten till en ANKI-fil med semikolon som separator.

Du får då en textfil du kan kopiera och importera in i ANKI!

Detta går mycket snabbare än att skriva in varje kort för hand!

Daniel Pragt
    Deltagare

Bra tipps Johan!

Jag använder mig själv av OpenAI för att sammanfatta och skapa instuderingsfrågor. Väldigt användbart och effektivt för att påskynda inlärningen 🙂

Pernilla Eklund
    Deltagare

Jag är helt grön på AI har bara testat ett par gånger. Skulle du vilja beskriva hur du gör för att sammanfatta, och skapa instuderingsfrågor (och svar, antar jag?) ?

Johan
    Deltagare

Hej Pernilla!
    Du skriver helt enkelt in den text du vill göra om till flashkorts-format i CHAT-GPT; https://chat.openai.com/auth/login

Sedan ger du CHAT-GPT instruktionerna som jag skrev här ovan:

”Gruppera texten för att matcha fråga och svar, rätta eventuella stavfel och göra om texten till en CSV – fil med semikolon som separator.”

Du kopierar den text du får fram och sparar i plain-text format och importerar sedan filen i ANKI.

Johan
    Deltagare

Om du har en ren text som du vill omvandla till instuderingsfrågor så ger du CHAT-GPT istället den instruktionen:

”Skapa instuderingsfrågor av denna text och gör om texten till en CSV – fil med semikolon som separator.”

Patrik Olsson
    Deltagare

Tack för du delade med dig, Johan!

Försökte scanna in 300 frågor med svar (= 50 kort).
    Fick till slut ut 280 frågor med svar, som jag stickprovsvis tycker ser korrekt ihopparade ut.

Scanner-funktionen fungerade effektivt.

Chat GPT (använde 3.5) var användbar, men långt hade svårt att få in alla frågorna.
    Den började repetera frågor efter ett tag.
    När jag bad den ta den ta fram de återstående 20 frågorna hittade den på egna frågor.

Men att få ut så många frågor utan att handknacka sparade mig mycket tid.

Patrik Olsson
    Deltagare

Chat GPT (både 3.5 och 4) verkar bara klara av 18 frågor i taget.

Hade förstås helst matat in alla inscannade frågor på samma gång.
    Någon som vet hur detta är möjligt?

Ivan
    Deltagare

Ja det är min erfarenhet också. Har ibland fått den att ta fler frågor genom att i prompten ha med att den ska renskriva alla frågor med svar men det är inte alltid det fungerat utan den är ojämn.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.