Hoppa till huvud innehåll

Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Magneten

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Johan
    Deltagare

Hej,
    är det någon som har erfarenhet av den minnesteknik som kallas “magneten” av somliga? Den handlar om en teknik som gör det möjligt att minnas textmassor i ex. kurslitteratur eller en tidning.
    Det hade varit spännande att lära sig mer om detta.
    allt gott!

Johan Manfred
    Deltagare

Det du skriver om kan betyda många saker. När man läser en bok, lyssnar på poddar, tittar på eller youtube-videos om minnestekniker är det inte helt ovanligt att skaparen/läraren hittar på egna namn för olika koncept eller tekniker.

Ibland kan till och med samma namn användas för helt olika saker.

Menar du tekniken/effekten som Martin Nilsson skriver om i boken ”Det andra minnet”? Eller är det Anthony Metiviers videos du snappat upp det ifrån?

Johan Manfred
    Deltagare

Jag skulle tro att du snappat upp det från Martin Nilssons bok.

I så fall uppfattar jag det såhär:
    1) Ta fram grundstrukturen för en viss text/bok/innehåll.
    2) placera grundstrukturen i ett minnespalats. Se till att fånga alla nyckelord.
    3) läs texten/boken/innehållet noga.

Genom att ha memorerat grundstrukturen för innehållet har du ”krokar”’eller ”magneter” som då ska göra att du minns mycket av läsningen naturligt, utan andra minnestekniker.

Lite som att det är lättare att komma ihåg detaljer i Sveriges historia om du redan har koll på alla kungar eller epoker.

Johan
    Deltagare

Ok,
    Jo det stämmer att begreppet kommer från honom. Han nämnde nog detta fenomen i en podd. Som jag minns det handlade det om att se en bild i sitt inre samtidigt som läsningen av en sida pågår, och att texten på något vis drogs till bilden som en magnet. Och att det sedan var lättare att framkalla innehållet med hjälp av bilden.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.