Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Lära barn minnestekniker

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Viktor Wilson
    Deltagare

Hej!

Min son har precis börjat skolan och jag tänkte introducera minnestekniker för honom. Han älskar fakta om historiska händelser, mekanik, rymden, fordon etc. så det skulle vara kul att se om han kan ta till sig grundläggande minnestekniker för att minnas fakta. Jag har provat några enkla (Hälsingland har en liten hand som hälsar, citrin är gul som citron m.m.).

Det jag har sett är att associationsförmågan är i princip det som begränsar. Han kopplar t.ex. inte ihop hamburgare med USA.

Är det någon som sitter på roliga tips på hur man kan uppmuntra sitt barn att lära sig minnestekniker?

Pernilla Eklund
    Deltagare

När jag gick i skolan fick vi lära oss flera saker genom “ramsor”, du känner säkert igen en del.
    De jag spontant kommer på är t.ex. åarna i Halland, VI-SKA ÄTA NI SKA LAGA -Viskan Ätran Nissan Lagan.

Alltid stavas ALLTID med två l Aldrig stavas ALDRIG med två l.

Knepet med att komma ihåg antalet dagar i månaderna genom att kolla knogarna på sin hand.

Jag är östgöte, och vår fröken i lågstadiet associerade östergötland med ett indianhuvud i profil (tittande åt väster, näsan och pannan utmed Vättern). Sverige ser ut som benet på en balettdansare där skåne är tån, och sörmland/uppland är hälen. Det sitter i än! 🙂

Sen lärde hon oss lite visor som t.ex att det ska vara s i slutet på engelska ord i plural.
    “one dog, two dogs, there is an s in dogs
    one cat two cats, there is an s again.
    Remember one nose two noses, just like one rose, two roses…” sen kommer jag inte ihåg mer.

Kanske vaknar det lite minnesgrejer hos dig också när du ser dessa?

Sen gäller det ju att få barnet att tycka det är roligt, såklart! 😀

Återkommer om jag kommer på fler.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.