Hoppa till huvud innehåll

Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Lära barn minnestekniker

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Viktor Wilson
    Deltagare

Hej!

Min son har precis börjat skolan och jag tänkte introducera minnestekniker för honom. Han älskar fakta om historiska händelser, mekanik, rymden, fordon etc. så det skulle vara kul att se om han kan ta till sig grundläggande minnestekniker för att minnas fakta. Jag har provat några enkla (Hälsingland har en liten hand som hälsar, citrin är gul som citron m.m.).

Det jag har sett är att associationsförmågan är i princip det som begränsar. Han kopplar t.ex. inte ihop hamburgare med USA.

Är det någon som sitter på roliga tips på hur man kan uppmuntra sitt barn att lära sig minnestekniker?

Pernilla Eklund
    Deltagare

När jag gick i skolan fick vi lära oss flera saker genom “ramsor”, du känner säkert igen en del.
    De jag spontant kommer på är t.ex. åarna i Halland, VI-SKA ÄTA NI SKA LAGA -Viskan Ätran Nissan Lagan.

Alltid stavas ALLTID med två l Aldrig stavas ALDRIG med två l.

Knepet med att komma ihåg antalet dagar i månaderna genom att kolla knogarna på sin hand.

Jag är östgöte, och vår fröken i lågstadiet associerade östergötland med ett indianhuvud i profil (tittande åt väster, näsan och pannan utmed Vättern). Sverige ser ut som benet på en balettdansare där skåne är tån, och sörmland/uppland är hälen. Det sitter i än! 🙂

Sen lärde hon oss lite visor som t.ex att det ska vara s i slutet på engelska ord i plural.
    “one dog, two dogs, there is an s in dogs
    one cat two cats, there is an s again.
    Remember one nose two noses, just like one rose, two roses…” sen kommer jag inte ihåg mer.

Kanske vaknar det lite minnesgrejer hos dig också när du ser dessa?

Sen gäller det ju att få barnet att tycka det är roligt, såklart! 😀

Återkommer om jag kommer på fler.

sara Burge
    Deltagare

Mitt tips, som förälder till ett barn i varje stadie är att lägga krut på det som återkommer – som Fotosyntes, Cellandning, Befolkningspyramid etc.

Mepe
    Deltagare

Hej,
    Har nu provat en del med geografi modulen i denna kursen. Min 10åring klarade nyss Seterra testet på alla 198 länderna i världen. Började med att de hade landskapen i skolan som test. Seterra testerna triggar mina barn att bli bättre och Jonas bilder och kopplingar hjälper dem minnas precis som en själv. Vissa bilder är givetvis bättre lämpade för vuxna men överlag fungerar de bra. Min 8åring är på god väg med med landskap hela europa och syd och Nordamerika. Börjat lite med övrig övningar med 10åringen med men gäller att få det lustfyllt. Tror Jonas skulle kunna kunna göra en liknande kurs anpassad för barn, tycker nog att 4 klass är optimalt. Kan man då knyta det som kursen går igenom med läroplanen hade det varit något som skolorna kunde ta in och använda med framgång. Har mycket funderingar kring hur man ska angripa siffersystemet så det sitter hos barnen, kan själv 100 enligt Jonas modell med några justeringar. Även hur man ska få in att de använder sig av Locis så det blir roligt. Ser ju möjligheter att använda till glosor i skolan med. Ska testa köra med Anki med barnen med är det tänkt men de har inte så mycket läxor ännu. Bollar gärna idèr för lämplig träning av minnestekniker för barn./Peter

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.