Kurs › Forum › Minnesforum › Komma ihåg alla gator i en stad
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 1 månad, 2 veckor sedan av
Patrik Schmidt.
-
FörfattareInlägg
-
juli 29, 2023 kl. 3:07 e m #4846
Patrik Schmidt
DeltagareHur gör jag för att memorera alla gator i en stad (Göteborg)? Om någon pratar om en gata vill jag direkt kunna veta var i Göteborg den är, och vilka gator som finns runtomkring den.
juli 29, 2023 kl. 3:55 e m #4847Johan Ström
DeltagareSpännande utmaning. En idé:
För att koppla ihop platser och gatnamn kan du kanske komma på en figur för de olika gatorna som gör saker på platserna som finns på gatan. Genom att placera ut dessa längs gatan kan du kanske bilda dig en känsla för gatornas helhet?
Exempel i Linköping:
Vasavägen – Gustav Vasa
Storgatan – Jätten Hagrid
Gråbrödagatan – En samling gråbröder / munkar
Kungsgatan – karamellkungen
Djurgårdsgatan – fotbollsspelare i Djurgården.I Linköping går gatan “Vasavägen” mellan resecentrum och ett ölhak. Längs vägen finns även en pizzeria och min kompis lägenhet. För att komma ihåg att dessa platser ligger på vasavägen försöker jag se Gustav Vasa (Vasavägen) anlända med tåget (resecentrum), äta på pizzerian, slå in dörren hos min kompis och stå på borden på ölhaket.
Om du lär dig några av ändpunkterna på gatorna kanske det underlättar helhetsbilden?
juli 30, 2023 kl. 8:22 f m #4849Patrik Schmidt
DeltagareHej Johan,
Det låter som en väldigt bra idé. Tack för tips!
augusti 1, 2023 kl. 2:36 e m #4855Johan Ström
DeltagareÅterkom gärna om hur det går! Du får bergis mängder av idéer och insikter när du har satt igång! 🙂
augusti 1, 2023 kl. 2:41 e m #4856Patrik Schmidt
DeltagareTack, det ska jag göra. Kan bli nästa vecka som jag väl börjar – gillar att ha en bra plan innan jag sätter igång.
augusti 13, 2023 kl. 4:35 e m #5281Patrik Schmidt
DeltagareHar börjat smått nu. Placerat ut bl.a. en kyrka och en burk öl med bearnaisesås på olika gator. Även en bil “förorening”-blir Föreningsgatan. Desto längre ifrån mig desto mer obskyrt/roligt behöver det bli känns det som. Nära mig kommer jag ändå ihåg vissa utan figurer t.o.m.
augusti 14, 2023 kl. 4:28 e m #5284Teodor Ruokolainen
DeltagareIntressant projekt! Det för tankarna till taxichaufförerna i London som måste memorera varje gata och sevärdhet i sin stad. Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade en tråd på artofmemory.com angående ämnet:
https://forum.artofmemory.com/t/london-taxi-drivers-memorizing-the-knowledge/29035
Det länkas till en blogg där en man som genomgått “The Knowledge”, som inlärningen av kartan kallas, skriver om processen. Skummade igenom det, men var rätt intressant. De verkar dela in London i en samling av 320 rutter som tillsammans täcker upp varenda gata i London. Kanske det kan vara något att ta inspiration utav?
augusti 16, 2023 kl. 7:14 e m #5311Patrik Schmidt
DeltagareTack Teodor. Spännande!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.