Kurs › Forum › Minnesforum › Hur hanterar jag många tillägg på en och samma geografibild?
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 9 månader sedan av
Ivan.
-
FörfattareInlägg
-
november 25, 2024 kl. 1:24 e m #13125
Johan Manfred
DeltagareTLDR: Om jag lägger ut många bilder på en och samma minnesbild så blir det rörigt.
Vad kan jag göra då?Hej!
Jag vill fortsätta med min geografiresa och vill lära mig var Sveriges kommuner ligger i respektive län. Ett exempel på detta är den här Seterra-nivån: https://www.geoguessr.com/sv/vgp/3571När jag bara behöver minnas ett fåtal kommuner, till exempel fem stycken, fungerar det bra att göra små tillägg till mina minnesbilder för sveriges landskap. Vid Kungälv föreställer jag mig en “Alv-kung”, vid lysekil ser jag en “lysknapp”, vid Munkedal finns en “munk” som vallar en “udde” (Uddevalla). och så vidare. Alltså – precis som Jonas beskriver kring huvudstäderna i geografimodulen.
Men när det blir väldigt många kommuner, som i detta fall 49 stycken, blir det väldigt trångt och rörigt. Det blir svårt att hålla koll på vad som ligger var. Som exempel hade det ju varit att i Italien kunna placera ut 5 bilder på Italien-stöveln. Men 49 stycken blir ju helt kaos. Det är inte tillräcklgit många distinkta platser.
Hur skulle ni göra för att lösa detta?
november 25, 2024 kl. 1:28 e m #13126Johan Manfred
DeltagareSom tillägg till ovan:
En idé jag har är att göra ungefär som Jonas gör med länderna i Västindien.
Att kunna känna igen varje individuell ö är jättesvårt, men att tänka sig en lång sekvens/kedja är lättare.
I tåget går st. Lucia, som håller i ett ölstopp (barbados), som håller en tavla av Vincent Van Gogh (st. vincent och grenadinerna)… osv.Problemet i mitt fall är att inte alla kommuner kommer på en rad. De breder ju ut sig över hela landskapet/länet.
november 25, 2024 kl. 1:53 e m #13127Teodor Ruokolainen
DeltagareJag har inte kopplat kommunerna till länen alls. Istället har jag skapat egna bilder av varje kommun. På samma sätt som jag inte lagt länsbilderna på minnesbilden av Sverige.
Jag har använt mig av metoden som Jonas använde i Västindien i vissa fall. T.ex. i fallet för Västergötland tycker jag att Lidköping ser ut som en blombukett som är vänd upp-och-ner. Ur den trillar det en massa matvaror (Vara) vilka trillar ner i en stor flaska Herrljunga cider (Herrljunga).
november 26, 2024 kl. 2:47 e m #13134Johan Manfred
DeltagareWow! Vilket arbete med så många bilder.
Har du gjort det för alla Sveriges 290 kommuner? Vilken utmaning! Jag tycker de flesta ser ut som… mest ingenting.Jag ska testa att hitta bilder för kommunerna i Östergötland. De är bara 13 st.
november 26, 2024 kl. 3:11 e m #13135Teodor Ruokolainen
DeltagareEgentligen är det rätt få kommuner som jag har skapat bilder för enbart baserat på utseendet. Kanske runt hälften. Resten är påläggsbilder likt exemplet med Lidköping, Vara och Herrljunga. Det räcker att man hittar en kommun som man kan skapa en bild av, och sedan se de närliggande kommunerna som påbyggnader av dessa. Man kan också använda sjöarna och vikarna som minnesbilder. För att minnas kommunerna kring Hjälmaren har jag placerat bilder på ett tjurhuvud (som jag tycker att sjön liknar). På huvudet balanseras en arboga-ölburk, i höger horn hänger en bekant från Eskilstuna osv…
I vissa fall har jag också förlitat mig helt på mitt lokalsinne. Jag kommer ursprungligen från Dalarna och har kört mycket bil där, vilket gör att jag kan placera ut alla kommuner genom att tänka på vilka vägar jag måste köra för att komma till dem.
Kanske inte är det mest effektiva om man skulle vilja lära sig var olika städer i kommunerna ligger likt hur Jonas lär ut huvudstäder. Men det är inget som intresserar mig i dagsläget iaf. Räcker för mig att veta var kommunerna ligger i relation till varandra.
november 27, 2024 kl. 6:33 f m #13142Lucas Henriksson
DeltagareJag skulle “zooma in” på landskapsbilden för att placera ut kommunbilden/bilderna så att de interagerar med varandra. Med inzoomning kan man få plats med väldigt många bilder på bilder. Du kan även zooma in på kommunbilderna och placera andra saker där, t.ex. alvkungen för Kungälv, placera ut olika saker på alvkungens olika kroppsdelar, likt sättet för att minnas världens 10 största städer till yta.
november 27, 2024 kl. 8:29 f m #13145Ivan
DeltagareHej!
Jag hade nog sett varje landskap eller län som en egen “världsdel” med länder (kommuner) i. Tänk på samma sätt som för ex Afrika.
Sen tänker jag att med övning så kommer du lära dig var respektive kommun ligger i länet och även vilka som är angränsande.Men håller även med i det Lucas skriver ovan, det är också ett sätt som kan funka. Tror man får prova sig fram och se vad som funkar bäst.
Berätta hur det går.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.