Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Hundrasystemet

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Hej, måste fråga varför vi lär hundrasystemet… som är svårt. Är det för att lära in orden för varje 2 siffror? Eller för att kunna alla grundämnen? Jag har svårt att hitta nya minnesvägar för så mycket…samt att det är många svåra, ovana ord.. är det att vi sedan har nytta av själva orden för varje 2siffror, ex sås för 11?

Toni Radtke
    Deltagare

Hej Marina!
    Genom hundrasystemet får man ett ord/bild för varje tvåsiffrigt tal (lamm=53). Ordet är valt så att man även kan gå från ordet till talet (L=5, m=3, bortse från dubbelteckningen). Genom att skapa en bild, tex mamma (33) häller sås (00) på en soffa (08) kommer man lätt ihåg flera siffror genom en eller flera på varandra följande bilder. Hundrasystemet kan också användas till att komma ihåg annat tex periodiska systemet. Grundämne 18 är argon. 18 är duva. Genom bilden av en arg duva kommer man ihåg grundämne 18 argon. För en någorlunda normal person tar det tid att lära sig systemet. Skapa en 100 loci lång minnesvandring som är naturlig att följa. Repetera och repetera. Till slut sitter det. Jag använder systemet till telefonnummer och koder av olika slag. Den som vill komma in på mitt sommarställe med elektroniskt lås ska framför sig se bilden av Nasse som med sin doja sparkar på en ram:)

Det viktiga är inte att du memorera att 10 = dosa, utan istället att dosa = 10. Vad jag menar är att du lär dig hur ljudsystemet fungerar, alltså det som Jonas pratar om här: https://kurs.jonasvonessen.se/topic/ett-fantastiskt-experiment-21-2/

Så när du börjar skapa din minnespromenad för grundämnena så väljer du bara det första bästa ord som kan representera. För talet 10 kanske det är dosa, men du kan lika välja ord som tass eller dass (så länge du kan visualisera dem). Då grundämne 10 är neon så föreställer jag mig en snusdosa fylld med självlysande prillor.

När jag sedan repeterar grundämnena i Anki kanske jag inte minns vilket tal jag valde för 10, men jag minns att vid mitt loci för neon har en dosa. Jag kan då avkoda ordet “dosa” till att betyda 10.

Det här kanske låter krångligt, men jag lovar att det blir mer tydligt när du väl börjar skapa din minnespromenad.

Du har också stor användning av det här systemet för betydligt mer än bara grundämnena. Jag själv hade stor användning av det bara här om veckan. Jag fick ett nytt lunchkort från jobbet där vi blev tilldelade en ny pin kod. Många kollegor klagade över det, men jag själv kunde bara använda mig av hundrasystemet. Jag tänker inte skriva ut min riktiga pin kod av uppenbar anledning, men vi säger att den är 1541. Det enda jag behövde göra var att visualisera mig en telefon (15) med en råtta (41) som använder den. Jag placerar den här bilden vid kassan på ICA.

Så nu varje gång jag betalar så får jag upp en bild i mitt huvud på en telefon och en råtta vid ICA och kan snabbt avkoda det till 1541.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Compare Products
Action Add Product
Image
Title
Price
Stock Status
Quantity
Add To Cart
Review
Platshållare
Test Product
0 customer review