Kurs › Forum › Minnesforum › Att skapa fler tidslinjer – vilka?
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år, 7 månader sedan av
Johan Manfred.
-
FörfattareInlägg
-
december 9, 2024 kl. 2:48 e m #13418
Johan Manfred
DeltagareHej!
TLDR:
Jag vill skapa fler tidslinjer för tiden före 1500 men vill gärna bolla hur man kan strukturera detta.
Tyck gärna till!––-
Så långt har vi, om vi följt med i kursen, gjort följande tidslinjer:
- 2000-2024 – ett minnespalats (årtalspalats) för varje år.
1900-1999 – ett gata per decennium med avgränsade platser för årtal.
1500-1899 – en gata för varje sekel.Jag vill lära mig mer historia och lägga ut fler epoker och viktiga milstolpar.
Jag funderar på vad som blir klokt så att jag inte måste göra om längre fram.Det verkar rätt smart att låta minnespalatsen / gatorna omfamna LÄNGRE tidsperioder ju längre vi går tillbaka historiskt.
Det verkar även smart att inte ha fler gator än vad som behövs.En arbetsplan är därför:
- * En gata för år 1000-1499
* En gata för år 500-999
* En gata för år 0-500 (kristendom, islam, mm).
* En gata för 7000 f.vt. – år 0. (civilisationers uppkomster typ. egypten, mesopotamien, kina..)
* En gata för evolution typ. Gatan får stå för 370 miljoner år.
* En gata för big-history: Gatan får stå för 13,8 miljarder år.Vad tycker du? Har du andra förslag?
december 9, 2024 kl. 3:31 e m #13421Teodor Ruokolainen
DeltagareIntressant arbetsplan! Hur har du tänkt dela upp t.ex. 0-500 gatan, är varje årtal fortfarande separata locus, eller grupperar du händelser som faller inom ett visst års-spann?
Jag har föredragit att skapa gator för varje sekel så långt som möjligt. Hittills är planen att skapa gator till år 1000 f.Kr (har skapat fram till 700-talet f.Kr. nu). Genom att kolla på historiska tidslinjer och liknande verkar det vara en brytpunkt där nog med historiska händelser sker per sekel för att en sekel-indelning kan vara användbar (i.o.m. framväxandet av bl.a. antikens Grekland och Rom).
Efter det är jag mer osäker. Antagligen millenium-gator med decennium-specifika locus, men beror på hur mycket jag vill nörda mig ner i Kinesisk/Egyptisk/etc. historia…
Väldigt intressant ämne, ser fram emot att höra flera idéer om detta!
januari 18, 2025 kl. 1:03 e m #14433Johan Manfred
DeltagareHur har du tänkt dela upp t.ex. 0-500 gatan, är varje årtal fortfarande separata locus, eller grupperar du händelser som faller inom ett visst års-spann?
Intressant! Tanken att gruppera en del årsspann på samma locus har inte slagit mig.
Hittills har jag kring 1500-talet bara satt ut händelser vartefter jag velat memorera dem och har inte haft förberedda locus för varje år, till skillnad från hur jag gjort på 1900-talet där jag har förbestämda platser för varje år. Exempelvis har jag ett locus för år 1503 (en vägspärr där Lasse-Maja [= 503] noga undersöker skapandet av Mona Lisa) men har inget för 1502. Hade jag velat memorera något för 1502 hade jag fått försöka hitta något distinkt innan vägspärren eller hitta på att det alltid står något där, tänker jag. Min plan var typ samma för år 0-500,
men som du föreslår hade jag ju kunnat se alla händelser under ett visst decennium kan utspela sig kopplat till ett och samma locus.En fördel med den metoden är väl att alla minnesbilder kan få lite mer genomtänkta och tydliga locus.
En nackdel är väl att man tappar känslan för “före” och “efter”.Jag tror att jag behöver lite fler gator för år 0-1400 😛
- 2000-2024 – ett minnespalats (årtalspalats) för varje år.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.