Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Anki – tips och trix

Etiketter: 

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Adam
    Deltagare

Här tänkte jag att vi kan dela med oss av lite tips hur i använder Anki för minnesträningen. Jag har själv inte använt Anki tidigare men börjar förstå hur effektivt det är.

Jag tycker det blir för mycket hjälp när Locus skrivs ut på kortets framsida som på Jonas kort för 5 romerska kejsare, exempelvis “stolen, under skrivbordet, i kaffekoppen, osv”.

Jag har hittat funktionen Hint i Anki och skapat en ny notetype med dold locus på framsidan. Då behöver man klicka på texten “Locus” för att ledtråden skall dyka upp. Jag tycker själv att det är bra att skriva ner mina locus i minnespromenaderna för att skapa en starkare minneskoppling.

Johan Ström
    Deltagare

Jag använder också ”hint”, men har lagt det på baksidan av varje kort som utrymme för fler förklaringar. Jag vill inte markera ett kort som ”Good” om jag inte minns det utan hjälp.

Utöver detta har jag gjort en speciell cardtype för Geografilektionerna, med både landsnamn, huvudstad, minnesbild och landskontur har separata fält på samma card. Dessa blir i sin tur flera separata notes.

David Löfqvist
    Deltagare

Jag upptäckte idag att Anki har plats för locus. Har inte testat det, men tänkte att det passade här

Sarah Lindberg
    Deltagare

Att, så långt det går, använda bilder på baksidan istället för text (t.ex. att för siffran 71 lägga bilden av en katt som man vill föreställa sig istället för att skriva ut ordet ”katt”). Ibland har jag text + bild för att hjälpa kopplingen. Finner att det ligger närmre den inlärning jag vill uppnå. Och gör träningen roligare och mindre mastig!

Johan Brusewitz
    Deltagare

Grymt ju!
    Skulle du ha lust att dela den leken med geografi?

Johan Rudby
    Deltagare

Någon som vet om det går att importera andras Anki kort? tex namnen jonas delade med sig hade ju vart nice om de fanns i en “Anki” fil under

Johan Rudby
    Deltagare

en lektion senare kom första xD..

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Compare Products
Action Add Product
Image
Title
Price
Stock Status
Quantity
Add To Cart
Review
Platshållare
Test Product
0 customer review