Kurs › Forum › Minnesforum › Periodiska systemet › Svar till: Periodiska systemet

Jag tror att jag hänger med på vad du menar! Periodiska systemet är ju en multidimensionell tabell. Jag kommer ihåg att mina kemist vänner minns ämnen som att de är en del av lantaniderna till exempel. Så strategin jag tänkte testa är att först placera ut dem så som jonas prata om för att lära sig siffrorna. Detta ger ändå en viss känsla för var de ligger. Sedan tänkte jag återbesöka systemet och ge alla som tillhör exempelvis lantaniderna extra bilder, lite som bilder på bilder. Det är min teoretiska bild av hur man gör periodiska systemet, ett steg i taget helt enkelt 🙂 Får återkomma när jag faktiskt testat det!
Din fråga påminner mig för övrigt exakt om argumentet som min kemilärare hade för varför man inte skulle memorera det. Ur hennes perspektiv skulle det vara värdelöst att kunna det som en lista eftersom att det inte ger verktyget för problemlösning som det är tänkt att vara, Hon menade också att kemi är nog ansträngange och att lägga till ansträngingen att memorera en sån sak skulle vara överväldigande. Hon hade såklart en poäng att listor i vakuum inte ger så mycket, men samtidigt så förväntade hon sig att man skulle minnas en hel del i de kurserna! Jag har för avsikt att bemästra åtminstone gymnasiekemi på nytt med hjälp av Jonas tekniker då jag känner att jag aldrig fick en ärlig chans på gymnasiet då jag inte visste hur man skulle få in det!