Kurs › Forum › Minnesforum › Presentera dig själv! › Svar till: Presentera dig själv!
Hej!
Jag heter Tim, är 27 år gammal och jobbar inom IT på Västkusten. Jag är bekant med minnestekniker sedan tidigare och har använt appen memoryOS där Jonas ger instruktioner på ett sätt som gjorde lektionerna både roliga och lärorika när det gäller allmänbildning.
Även om jag vill bli bättre på minnestekniker är jag ganska dålig på att öva på egen hand så länge det inte handlar om något som är direkt relaterat till jobb som ändå är nödvändigt för mig att veta. Jag har insett att jag inte kan förlita mig på min egen motivation för att kunna bli mer allmänbildad eller lära mig ett språk exempelvis eftersom min uppmärksamhet lätt dras iväg till diverse tidsfördriv. Minnestekniker är nog mest givande när man kombinerar det med systematisk återkallning över en lång tid och jag har nog svårt att organisera hela processen från “vad vill jag lära mig/minnas” till vad är stegen jag måste ta för att minnas det långsiktigt. Jonas å andra sidan har alltid haft ett atlettänk, ett bra exempel är hur han på bara några få månader gick från att ha en medelsvenssons minne till att bli svensk minnesmästare, vilket är en väldigt imponerande/inspirerande bedrift i sig. Hsm så har jag passat på att lägga till de grekiska gudarna och fobierna i varsitt minnespalats som jag skapade upp på stört i hemmet, och har även lagt in de i egna Anki-kortlekar med inställningen Bas (och omvänt kort) för att kunna lagra de i långtidsminnet. Dessutom är det en fördel att det verkar finnas en community av likasinnade. 🙂