Kurs Forum Minnesforum Presentera dig själv! Svar till: Presentera dig själv!

Anders
Deltagare

Hej! Jag heter Anders och är några och 70 vårar. Tyvärr innebär varje vår att det blir lite svårare att komma ihåg namn. Att minnas allt möjligt ät ju intressant i sig men att minnas namn känns essensiellt rent socialt. Nu tar det ju lite tid att gå igenom denna kurs har jag märkt, jag ligger lite efter. Men så snart jag är ifatt planerar jag skaffa minnesbilder till varje förnamn på den lista Jonas skickat med. Så OM NÅGON HAR TIPS OM TILLVÄGAGÅNGSSÄTT eller bara lite extra knep eller erfarenheter så är jag mycket intresserad!

Själv har jag börjat bygga “scener” i minnet. T ex för grundämnen, då blundar jag och tänker mig en scen, t ex en fotbollsplan, teaterscen eller ett torg, där det händer tio saker i en viss ordning. Det känns som om det är lägre tröskel än att komma på längre minnesresor. Tänker att scenerna kan länkas till kedjor också.

Måste också få dela en inspirationsbild; Jonas gav kommentaren i grundämnenas 80-serie att “Einstein skulle varit stolt”. Har själv läst en del om Einstein och han är ju en stor inspiration när det gäller “inre resor”. Som när han kom på relativitetsteorin genom att tänka sig att han själv och hans tänkte tvillingbror möttes i rymden sittande grensle på varsin raket och undrade vad som skulle hända om de båda färdades nära ljushastigheten och att den relativa hastigheten dem emellan då skulle överstiga ljusets. Och relativitetsteorin kunde börja ta form…