Hoppa till huvud innehåll

Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Lära barn minnestekniker Svar till: Lära barn minnestekniker

Mepe
Deltagare

Hej,
Har nu provat en del med geografi modulen i denna kursen. Min 10åring klarade nyss Seterra testet på alla 198 länderna i världen. Började med att de hade landskapen i skolan som test. Seterra testerna triggar mina barn att bli bättre och Jonas bilder och kopplingar hjälper dem minnas precis som en själv. Vissa bilder är givetvis bättre lämpade för vuxna men överlag fungerar de bra. Min 8åring är på god väg med med landskap hela europa och syd och Nordamerika. Börjat lite med övrig övningar med 10åringen med men gäller att få det lustfyllt. Tror Jonas skulle kunna kunna göra en liknande kurs anpassad för barn, tycker nog att 4 klass är optimalt. Kan man då knyta det som kursen går igenom med läroplanen hade det varit något som skolorna kunde ta in och använda med framgång. Har mycket funderingar kring hur man ska angripa siffersystemet så det sitter hos barnen, kan själv 100 enligt Jonas modell med några justeringar. Även hur man ska få in att de använder sig av Locis så det blir roligt. Ser ju möjligheter att använda till glosor i skolan med. Ska testa köra med Anki med barnen med är det tänkt men de har inte så mycket läxor ännu. Bollar gärna idèr för lämplig träning av minnestekniker för barn./Peter