Hoppa till huvud innehåll

Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Hur hanterar jag många tillägg på en och samma geografibild? Svar till: Hur hanterar jag många tillägg på en och samma geografibild?

Egentligen är det rätt få kommuner som jag har skapat bilder för enbart baserat på utseendet. Kanske runt hälften. Resten är påläggsbilder likt exemplet med Lidköping, Vara och Herrljunga. Det räcker att man hittar en kommun som man kan skapa en bild av, och sedan se de närliggande kommunerna som påbyggnader av dessa. Man kan också använda sjöarna och vikarna som minnesbilder. För att minnas kommunerna kring Hjälmaren har jag placerat bilder på ett tjurhuvud (som jag tycker att sjön liknar). På huvudet balanseras en arboga-ölburk, i höger horn hänger en bekant från Eskilstuna osv…

I vissa fall har jag också förlitat mig helt på mitt lokalsinne. Jag kommer ursprungligen från Dalarna och har kört mycket bil där, vilket gör att jag kan placera ut alla kommuner genom att tänka på vilka vägar jag måste köra för att komma till dem.

Kanske inte är det mest effektiva om man skulle vilja lära sig var olika städer i kommunerna ligger likt hur Jonas lär ut huvudstäder. Men det är inget som intresserar mig i dagsläget iaf. Räcker för mig att veta var kommunerna ligger i relation till varandra.