Kurs › Forum › Minnesforum › Modul 3 – Geografi › Svar till: Modul 3 – Geografi
Hej! Lagom till att Jonas lade till en splitter ny USA-lektion i geografimodulen, hade jag just blivit klar med min egen USA-karta. I några få fall hade vi tänkt snarlikt: Kentucky Fried Chicken, Näbb-Nebraska och Mrs Simpson kändes givna. Vi hade samma ord i en del, men olika “utformning” … t.ex. Arken (Zoo) och pennorna i Pennsylvania. För det stora flertalet av staterna hade vi dock gjort fullständigt olika påhitt, men det var väldigt roligt att jämföra. Jag konstaterade även att Jonas byggde upp fler kopplingar mellan angränsande delstater, fler enheter bestående av mer än en delstat. Jag har mitt flerstatliga “djur” uppe i nordost åtminstone, med VäRMe-filt och snabelskor med en MASSA SKOSPETS.
Jag delar med mig av mina bilder här om någon vill se. Jag har mest använt något slags kollageteknik på en karta från mapchart.net (tack Johan Ström!) istället för att teckna själv: https://drive.google.com/drive/folders/1ekwhkiNnipiwLquXIegFFQPhgxBHl1Cy?usp=sharing
De tre filerna i min delade mapp består av 1) en kartbild, 2) en zippad fil som innehåller ett kalkylark med småbilder och text-beskrivningar samt 3) en PDF av sagda kalkylark.
Jag tyckte själv att köttyxan för “Ox-slakt hemma” (Oklahoma), avloppet under IDAs disk-HO och den med mic. utrustade bäver-och-fisk-formade delstaten Michigan (“Fish again”) blev lyckade. Andra kräver mer förförståelse, såsom att Forrest Gump fiskar räkor just i ALABAMA (ja, det ropas ut i filmen!), liksom min sköldpadda, och det är kanske inte så många yngre som minns Kirstie Alleys rollperson Virgilia i Nord och Syd längre (här på en schäslong i delstaten Virginia).