Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Tusensystemet 2.0 (Google spreadsheet) Svar till: Tusensystemet 2.0 (Google spreadsheet)

Jacob Arén
Deltagare

Tja, Simon!
Kul att du gillar mina idéer 🙂

Jo, precis, har kört med 3-4 objekt per locus. Dock har jag nu börjat nöta in Person-Action-Object-metoden* och då är det lite bökigt med många objekt på samma locus, så kan finnas fördel med att ha ett locus per objekt. Dock om man börjar på att bara fokusera på objekten och se till att de sitter bra är det något lättare att “fylla på” med actions och personer vartefter. Så svår avvägning, det är ju också bekvämare att komma på 300 loci initialt än 1000.

Yes, körde hela hans kurs och körde även hans app på engelska (MemoryOS), tycker de kompletterade varandra ganska bra faktiskt och det var en minnestävlingsmodul på slutet som jag gillade där han hade med binära tal och kortlekar bland annat.

Dock för just historiska händelser valde jag att faktiskt använda 100-systemet, dels för att det var det jag kunde när jag började plugga årtalen, men också för att jag då kunde ladda hem 100 png-bilder, ta skärmdumpar från google maps på olika gator i min hemstad och klippa in respektive bild på varje locus tillsammans med någon händelse (och slänga in i Anki). Rätt knöligt, men kändes värt det i slutänden och det hade varit ett helvete att göra samma grej med 1000-systemet 🙂
Jag tycker det kan vara svårt med att välja locus ibland och då kan det lätt bli simmigt i huvudet. Nu blir det mer konkret, men 1000-systemet har ju absolut sina fördelar med årtal också. Vissa händelser kan faktiskt vara förvånansvärt svåra att kommma ihåg vilket århundrade de hände.

*Jag tror att Jonas bara går igenom Action-Object i den här kursen, men PAO tycker jag är ännu mer intuitivt på något vis. Dock inte helt lätt med 1000-systemet att komma på 1000 pers som är tillräckligt intressanta och skiljer sig tillräckligt mycket 😐