Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Tusensystemet 2.0 (Google spreadsheet) Svar till: Tusensystemet 2.0 (Google spreadsheet)

Nja, inte aktivt memorerat. Jag skapade bilder bara för de som behövdes i lektionen och fyller på med nya allt eftersom. Jag tycker också personligen att det vore ett väldigt jobbigt projekt att skapa ett minnespalats med 1000 locis, vilket är varför jag inte gjort det (Jag är dock lite avundsjuk på Jacob över hans minnespromenad).

Nackdelen med det är att jag inte minns alla mina sifferbilder hela tiden. Jag har ofta inget bra sätt att “leta fram” en sifferbild likt hur jag kan med 100-systemet. Men som jag nämde tidigare så ser jag inte det här som ett stort problem.

Jag ska försöka förklara det bättre med ett exempel: Låt oss för sakens skull säga att jag inte minns mina bilder för 1000-systemet överhuvudtaget.

Säg att jag i mina Ankireviews får fram ett kort som frågar vilket år Gustav III blev kung. När jag tänker på Gustav III kommer jag att tänka på katten Gustav som håller i en treudd. Jag minns då att jag har placerat ut en sådan bild på min 1700-talsgata. Jag hoppar dit och får se katten Gustav spetsa en kaktus med sin treudd och sätta en krona på sitt huvud.

Kronan syftar på början av regeringstiden, så årtalet måste representeras av kaktusen. Jag får ytterligare ledtrådar då jag befinner mig på slutet av min 1700-talsgata. Jag kan då helt enkelt “koda av” ordet kaktus genom att följa ljudsystemet: kaktus blir då 771 eftersom vi letar efter ett tresiffrigt tal. Svaret blir alltså att Gustav III blev kung år 1771.

Det spelar alltså ingen roll om jag skulle använda olika bilder för att representera talet 771. Jag kan använda “kaktus” för ett loci och “cocktail” för ett annat. Jag kan ändå lita på att jag kommer att kunna koda av båda orden till 771.

Dock är det så klart smartast att försöka vara konsekvent och enbart använda samma bild varje gång. Därför ser jag till att skriva ner mina val i ankikortleken.

Och för att svara på din sista fråga: Nej, de grönmarkerade är sådana jag har använt i något loci och således har en bestämt bild för. De röda har jag inte använt/valt bild för ännu. Jag gör inga reviews på den här ankileken, det är bara för snabb referens när jag skapar nya kort.

Compare Products
Action Add Product
Image
Title
Price
Stock Status
Quantity
Add To Cart
Review
Platshållare
Test Product
0 customer review