Kurs Forum Minnesforum Konst

Etiketter: , ,

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Eirik Fredäng
    Deltagare

Hej alla! Tänkte höra om det finns någon som har tips för att bli lite allmänbildad inom konst.
    Genre, tidpunkt, konstnär och namn på konstverk är de ”datapunkter” som jag spontant kan komma på som intressanta (tips på flera?), men vad kan vara bästa sättet för att memorera dessa? Minnespalats? (Men grupperat på vad? Kronologisk ordning eller i genre?)
    Vore kul att höra om flera har funderingar och tips över detta 😊

/Eirik

Andreas
    Deltagare

Jag har liknande funderingar. Strukturerandet kräver en del arbete. Men jag tänker att man kan lägga upp det på i olika nivåer och på olika sätt. Ett minnespalats med olika konststilar i kronologisk ordning borde väl vara bra (det har jag inte gjort än).

För målare som är lättigenkännliga har jag tänkt att man kan skapa sig en minnesbild av EN kännetecknande tavla (eller av ett återkommande motiv) som man kopplar till konstnärens namn.

Jag delar gärna med mig av några spridda men konstrelaterade minnesbilder:

1. (Claude) Monet kommer upp med en MANET på huvudet, ur en av sina avmålade näckrosdammar. Man kanske kan lära sig att han var impressionist genom att han dessutom “in-pressar” maneten mot huvudet.

2. Naivisten Henri Rosseaus kändaste målning är nog den med den förvånade tigern i regnet; där har jag placerat en barndomens nalle (min systers) som hette “Henry” på tigerns hals, och så finns det ett mycket rödaktigt parti med löv till höger i just den tavlan, som jag kopplar till Rosseau/röd.

3. För dadaisterna har jag gjort ett minnespalats. Det är min yngsta släktings lekrum (passande för “dada”). De som grundade dadaismen har jag sedan placerat ut i det rummet. Hugo Ball står i dörren (datorspelstrollet Hugo) med en boll. Emmy Hennings (jag vet någon som heter Emmy, och hon leker här med hönor för Hennings). I fönstret sitter Marcel Djanko (J-formad WC-Anka hänger på fönsterbrädet). På en bokhylla står en Triss-lott med en Tsar på baksidan för Tristan Tzara och slutligen Hans Arp vid rummets fjärde vägg… Det får vara Hans (från Hans och Greta) som sticker fram en (äggh)ARP(a) till oss eller häxan att känna på.

Andreas
    Deltagare

Hm… Det slog mig just att det även finns en konstnär vid namn MANET: “föregångare och inspirationskälla till den franska impressionismen”. Litet ogenomtänkt att använda maneten för Monet då, men bra att de båda var impressionister och därigenom “hör ihop”.

Eirik Fredäng
    Deltagare

Kul att du också har börjat kika på konst! Bra tips! Ett eget minnespalats för dadaismen (och för andra genres) är nog en bra idé.

Rörande Manet och Monet tänker jag själv att på Monet som en ”måne” – och han verkar ju måla många landskapstavlor där just månen kan synas. Medan Manet ofta målade människor (som jag brukar försöka tänka har blivit ”brända av en manet” och därför kan se lite molokna ut 😁).

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.