Kurs › Forum › Minnesforum › Kemi
Etiketter: Kemi, minnestekniker, svåra ord
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 4 veckor sedan av
Ola.
-
FörfattareInlägg
-
april 20, 2023 kl. 3:05 e m #3704
Ola
DeltagareHej Jonas och andra kursdeltagare!
Tack så mycket för en strålande kurs än så länge!! Den har gett mycket glädje och kunskap:) Jag pluggar kemi och har bland annat använt dina minnespalatstipps för att lära mig periodiska systemet. Men! något jag tyckt varit extra klurigt är att lära mig alla dessa “trivial namn” inom kemin. Jag vet att det är något som många bara nöter in, men det känns som att man borde kunna lära sig det mer systematiskt… Någon som har några tipps? Ett exempel kan vara så kallad perklorsyra även känd som överklorsyra vilket då ska kopplas till beteckningen HClO4. Annars inom organisk kemi dyker det upp så kallade strukturformler tillexempel, rita “malonsyra” eller “antracen”. Tacksam för alla tankar kring detta, jag förstår såklart att det i slutändan landar i hur mycket tid man lägger på det hela men några trix borde ju finnas.
Bästa hälsningar,
Olaapril 25, 2023 kl. 9:51 f m #3711Ivan
DeltagareHej!
Intressant med att använda minnestekniker på kemiska namn m.m.
När det gäller “Perklorsyra” även känd som “Överklorsyra”. För saker som innehåller ett antal informationselement så hade jag gjort en historia, ex nedan:
PER gillar inte att dyka eftersom han då får KLOR i ögonen, han föredrar därför att hålla huvudet ÖVER vattenytan för att inte få KLOR i ögonen. (Perklosyra, Överklorsyra)
När Per tittar upp från vattnet får han se ett Hotell (Natobeteckning “H”) där Charlie (Natobeteckning “C”) Chaplin går in. Nyfiken som han är följer han efter. Därinne får han se en Indisk gud (India Natobeteckning “I”) sitta vid bardisken med en drink i handen, i andra handen håller han en Oscar-statyett (Oscar Natobeteckning “O”) så Per förstår att den Indiska guden måste varit med i en film, kanske någon Bollywoodfilm. Per ska just gå för att fråga honom när han trampar på något, AJ! Det var en glasbit efter ett glas någon tappat och inte tagit upp. Han tittar på foten och ser att han fått ett sår (sifferbeteckning 04). (HCIO4)Med träning så kommer detta gå lättare och snabbare, garanterat snabbare än att bara nöta in. Precis som Jonas gör i kursens exempel så är det viktigt att brodera ut historien med lite detaljer så den blir minnesvärd. Efter lite repetition så kommer informationen utan att du behöver använda historien till hjälp.
Lägg in ett “flashcard” i Anki för varje kemiterm du behöver lära dig. Inom kort kommer du vara grym på detta!När det gäller strukturformeln:
Malonsyra får mig att tänka på “Melon”
När jag ser formeln uppritad tycker jag det ser ut som två kullar där ett träd finns på toppen av varje kulle.
Kanske kan använda bilderna du använde för grundämnena för Periodiska systemet?
Vätten (H) behöver Syre (O) för att gå upp för de höga kullarna, däruppe plockar han meloner, en från varje träd på varje kulle. När Vätten är på väg ner ser han en annan syrgastub. När han kommit närmare ser han att det är en annan bergsbestigar-Vätte som döljer sig där bakom (OH). Tydligen populära kullar att bestiga!maj 4, 2023 kl. 4:35 e m #3766Ola
DeltagareHej Ivan! Tack så mycket för bra tipps till trivialnamnen, har gett mig några nya idéer!
//Ola
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.