Kurs › Forum › Minnesforum › Kemi
Etiketter: Kemi, minnestekniker, svåra ord
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 4 veckor sedan av
Ola.
-
FörfattareInlägg
-
april 20, 2023 kl. 3:05 e m #3704
Ola
DeltagareHej Jonas och andra kursdeltagare!
Tack så mycket för en strålande kurs än så länge!! Den har gett mycket glädje och kunskap:) Jag pluggar kemi och har bland annat använt dina minnespalatstipps för att lära mig periodiska systemet. Men! något jag tyckt varit extra klurigt är att lära mig alla dessa “trivial namn” inom kemin. Jag vet att det är något som många bara nöter in, men det känns som att man borde kunna lära sig det mer systematiskt… Någon som har några tipps? Ett exempel kan vara så kallad perklorsyra även känd som överklorsyra vilket då ska kopplas till beteckningen HClO4. Annars inom organisk kemi dyker det upp så kallade strukturformler tillexempel, rita “malonsyra” eller “antracen”. Tacksam för alla tankar kring detta, jag förstår såklart att det i slutändan landar i hur mycket tid man lägger på det hela men några trix borde ju finnas.
Bästa hälsningar,
Olaapril 25, 2023 kl. 9:51 f m #3711Ivan
DeltagareHej!
Intressant med att använda minnestekniker på kemiska namn m.m.
När det gäller “Perklorsyra” även känd som “Överklorsyra”. För saker som innehåller ett antal informationselement så hade jag gjort en historia, ex nedan:
PER gillar inte att dyka eftersom han då får KLOR i ögonen, han föredrar därför att hålla huvudet ÖVER vattenytan för att inte få KLOR i ögonen. (Perklosyra, Överklorsyra)