Kurs › Forum › Minnesforum › Modul 3 – Geografi › Svar till: Modul 3 – Geografi
Jobbar för stunden mig igenom alla “Vem vet mest” frågor som var en del av quizmodulen. Insåg rätt snabbt att jag behövde skapa bilder för alla Sveriges landskap för att lättare memorera vissa frågor. Sagt och gjort så visas mitt resultat nedan. Bilderna är skapade i paint med enbart datormus som pensel, så jag får ursäkta kvalitén. Men kanske de kan komma till hjälp för vissa av er.
Lite förklaringar, ifall det är svårt att se vad bilderna föreställer. Skriver också mina associationer till landskapsnamnen, ofta väldigt krystade:
Lappland: En same med en samemössa med en stor garnboll på toppen. Samerna har gett namnet åt det här landskapet efter vad de tidigare kallades.
Norrbotten: En tomte som sitter i en säck med ett paket i händerna. Tomten bor i norr och han sitter i botten av säcken.
Västerbotten: Det här är ett ansikte med en väldigt stor näsa. Den påminner mig om någon tecknad figur, men kan inte riktigt sätta fingret på vem… Om någon känner igen honom får ni gärna skriva. För att minnas landskapet så tittar han västerut.
Ångermanland: En kyrka. Hit kan man gå om man “ångrar” något man gjort och vill be om Guds förlåtelse.
Jämtland: En flygande höna. Storsjön föreställer kammen. Svårt att få koppling till namnet här, men man kan tänka att hönan är en tupps “jänta”.
Medelpad: En häxhatt. Häxor förknippas ofta med paddor, vilket för minnet till namnet.
Hälsingland: Passande nog bärs hatten av en häxa med en krokig näsa. Van Helsing är en känd figur som jagar vampyrer, kanske häxor också?
Härjedalen: En sjöhäst. Det ser ut som att hönan har fångat sjöhästen, så den sprattlar och “härjar” för att komma loss.
Dalarna: En talare vid en predikstol. Siljan ser nästan ut som en symbol i mitten, likt de som används i USA. Den som står där är en “talare” (dalare)
Gästrikland: En lussekatt. Inget överjäst bakverk direkt, men rätt “rik på jäst”
Uppland: Snodd från Jonas bok. En sköldpadda som ligger på rygg. Han vill nog komma “upp”
Västmanland: En korp. En stad i Västmanland är Västerås, vilket för tankarna till “Westeros” i serien Game of Thrones där korpar ofta används för att skicka meddelanden.
Värmland: En domkyrka. Viken vid Värnen visar den stora porten. Lite krystad namnassociation här också, men man kan föreställa sig att det var skönt för alla som vandrade långa sträckor varje söndag mitt i vintern att komma in i “värmen” i kyrkan.
Närke: Ett hus med rök som kommer ur skorstenen. Gränsen mot Värmland påminner om ett tak. Man kan föreställa att det där är sitt eget lilla hus, och det är man ofta “nära”
Södermanland: En glad ekorre som hittat ett ekollon. Södertälje kanal visar gränsen mellan ekorren och ekollonet. Ekollonet ligger på backen, vilket menar att det har fallit ner. Om man kollar på en kompass är söder neråt.
Östergötland: En get. För namnet kan man tänka “Öster-get-land”
Dalsland: Rödluvan. Man kan tänka att hon är en dalkulla.
Bohuslän: En tonårspojke med en stor mössa bär på två lådor (lådorna består av Orust och Tjörn). Kanske han flyttar hemifrån för att äntligen “bo” i sitt eget “hus”.
Västergötland: En man i cowboyhatt som ger tummen upp. Cowboyhattar används ofta i “westerns”
Halland: En gam. Halland låter lite som Holland, vilket för tankarna till Hollandaisesås. Det är, ursäkta uttrycket, “as-gott”
Småland: En älg. Småland är väldigt rikt på älgar, vilket inte minst märks på alla älgparker där.
Gotland: En glasstrut som ligger på marken. Man kan se i södra delen av ön en liten glassfläck. Glass är väldigt “gott”
Öland: En kopparödla. Eller “ö(d)la” -nd
Blekinge: En väldigt fräsig frisyr, något som för tankarna lite åt 50-talet. Håret ser väldigt “blekt” ut
Skåne: En prispokal. Kanske något som vinnaren “skå-lar” i
-
Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av
Teodor Ruokolainen.