Kurs › Forum › Minnesforum › Vi hjälps åt med tusensystemet! › Svar till: Vi hjälps åt med tusensystemet!

Ja, SJ-strul fastnade rätt bra! Kom även på att 06 över lag kan bli “Så ja”, vilket är som en replik. För egen del kan min dotter som tröstar sin docka bli “Så ja, Milla” (063). Ser jag framför mig tydligt, något liknande kanske funkar för nån annan!
Ett till tips, som jag finner roligt och hjälpsamt, är att utgå ifrån kära karaktärer som man lätt ser framför sig och sen sätta siffror på dem. Man får samma fördel som med företag (karaktärerna är ju skapade och har blivit populära för att de är minnesvärda) plus att man fyller huvudet med sådant som man tycker om och lätt tänker på. Man ska ju leva med bilderna ett tag liksom! Tycker också att det är lättare att utgå från t.ex. Mumin och översätta det till siffror, jämfört med “Hm, vad kan 332 bli..?”
För egen del gillar jag Muminkaraktärerna. Det har t.ex. genererat att 553 (som du har i din lista, Viktor) blir Lilla My (stället för lill-mu (kalv)). 020 blir Snusmumriken istället för snus (najs, tycker jag) och 028 blev Sniff (istället för snuva –> näsdukar, eller vad det var jag försökte få in tidigare).
Ett annat tips är att i Anki-kortleken också lägga in bilder under orden. Det är ju bilder man ska placera ut sen, så tycker det går mer i linje med den typ av inkodning som man vill ska ske. Snappade upp det från en finska-anki-kortlek där nån lagt in bilder (istället för modersmålet) och sedan det finska ordet. Såååå smart!! Således, tips att använda bilder i Anki även när man lär sig ett nytt språk 🙂