Kurs › Forum › Minnesforum › Vi hjälps åt med tusensystemet! › Svar till: Vi hjälps åt med tusensystemet!

Intressant! Någon annan som kan se fördelar med att lära sig 100-systemet också?
Vad tänker du/nån annan läsare kring det andra jag lyfte: tror du att det kan bli problem när årtal från olika millennium får samma bild?
Själv tänker jag att vissa, i synnerhet svenska händelser, typ Gustav Vasa grundar Helsingfors vid bilden för 550, kanske inte är så svårt att placera just till år 1550, medan motsvarande händelser för dansk eller japansk historia inte blir lika självklar. På samma sätt är jordbävningen i Shaanxi där 830 000 människor omkommer vid bilden för 556 är svårare att med säkerhet härleda till år 556 e.Kr. eller år 1556 e.Kr., eller för den delen 556 f.Kr..
Jag kan se tre lösningar: 1) Ha ett 10 000-system istället (phu!). 2) Placera ut någon extrabild med millennieinformation (inflation!). 3) Tänka till kring strukturen på sina minnespalats för att hålla isär det hela. Jag tänker att nummer 3 är den bästa vägen.
Nån som har kunskap/erfarenhet i frågan?