Kurs › Forum › Minnesforum › Minnespalats för varje år? › Svar till: Minnespalats för varje år?
Är också väldigt intresserad av hur man bör strukturera ett indexerat palats för årtal i allmänbildnings syfte.
Mina tankar kring struktur:
*Vill använda ett tvåsiffrigt system för 00-99 där man kan besöka en plats för varje specifikt tal där man placerar allting som har med det specifika årtalet att göra.
*Har ett inövat-system med en bild för varje tvåsiffrigt tal (använder dock inte major-system).
*Har påbörjat en katalogisering med saker som jag tänker jag skulle vilja ha med i mitt palats (För 1900-talet kan jag tänka mig att det rör sig om tusentals händelser uppdelat på de 100 rummen).
Mina Problem:
Problem 1 – Hur strukturerar man mest effektivt den platsen när man har allt blandat mellan sport, nöje, politiska ledare, uppfinningar, historiska händelser, oscars-vinnare, konst, nobelpristagare osv. Kan tänka mig att under 1900-talet så kan man få in mellan 5-30 saker per årtal. Bör man designa varje rum efter genre på något vis, så att det följer en tydlig struktur mellan alla 100 platser.
Problem 2 – Varje plats kommer då ha väldigt olika antal årtal att memorera och variera stort, hur designar man det effektivt, så att man lättare kommer ihåg hur många saker man letar efter.
Problem 3 – Hur ska man tänka när man vill fylla på med nya årtal, kommer det skapa problem?
Problem 4 – Bör man använda olika strategier för olika århundraden, eftersom vissa århundraden inte har så många specifika saker som händer varje år, där skulle det snarare kunna bli problem att kunna få till 1-5 saker per år.