Kurs › Forum › Minnesforum › Memorera kurslitteratur › Svar till: Memorera kurslitteratur
Jag försöker göra något liknande, men måste börja med att varna det är tar väldigt mycket tid. Att skapa alla bilder, att indexera informationen på ett smart sätt och att bygga upp hela strukturen… Men själva metoden skiljer sig egentligen inte från annan typ av memorering.
Så här gör jag:
1. Strukturera och gruppera
Först grupperar jag all information och skapar ett tydligt index utifrån det jag vill minnas:
- Ämne → Underrubrik → Punkter att minnas kring underrubriken
2. Bygg ett stort minnespalats
Jag bygger ett stort minnespalats för hela boken.
- Varje rum i palatset motsvarar ett ämne
- Underrubriker blir locus i respektive rum
- På varje locus placerar jag visualiseringar av de viktiga punkterna
Det här gör det mycket enklare att snabbt hämta information – jag vet direkt vilket rum jag ska gå till för ett visst ämne.
3. Placera bilder på varje punkt
Om du minns hur Jonas von Essen memorerade världens största länder, jag gör liknande, fast istället för länder använder jag bilder som representerar kunskap jag vill minnas kring varje underrubrik.
Säg att jag vill minnas “världens bästa godisar”.
Då skapar jag ett rum i mitt minnespalats där jag placerar olika godissorter. Varje locus är en godissort, t.ex. Ahlgrens bilar.
På bilen placerar jag bilder som representerar information jag vill minnas:
- På taket sitter en siffra 1 med Wolverine-klor → Cloetta är tillverkaren.
- Under bilen finns min bild för “1953” → året godiset skapades.
Och om jag vill minnas ytterligare information kring varje underrubrik så skapar jag antingen en liten historia, eller fortsätter med att placera bilder på bilderna. T.ex. Om jag vill minnas att Cloetta grundades i Danmark, så skapar jag en historia när jag ser min minnesbild för Cloetta, eller placerar jag något danskt på Cloetta.
På så sätt binder jag samman alla kopplingar visuellt, i en historia som gör det lätt att plocka fram informationen senare.
Alternativt kan man skapa ett rum för varje underrubrik, och sen låta varje locus i rummet representera en bit information kring underrubriken.