Jonas von Essen

Kurs Forum Minnesforum Namn på bästa sättet Svar till: Namn på bästa sättet

“Bästa sätt” kan variera från person till person, men kan gå igenom mina tekniker.

1. Jag använder ingen form av platser (locus) för namn. Istället använder jag personen i fråga som minnespalats. Jag placerar bilder på kroppsdelar som är utmärkande för personen i fråga. Om jag träffar en Gunilla med långt lockigt hår, ser jag kanske en pistol (gun) som sticker ut från håret. Jag tycker metoden fungerar bra då jag oftast bara behöver komma ihåg personens namn när jag ser dem framför mig, så jag behöver inte “leta upp” dem i något minnespalats. Det händer dock att jag använder någon påhittad plats som bakgrund. T.ex. ser jag Åsa Wikfors stå i en fiktiv fors ute i skogen.

2. Ibland. Att koppla ihop någon du känner ligger ofta närmast till hands, men jag personligen föredrar att använda objekt. Det skapar mer minnesvärda bilder tycker jag. Om jag använder en person kan det lätt bli att jag har glömt vilken av mina vänner som tittar ut ur en persons näsa t.ex. Men jag tror att alla är lite olika här. Testa vad du tycker är bäst. Om jag märker att min minnesbild inte är minnesvärd, ändrar jag helt enkelt till något annat.

3. Använder inte, får uppfattningen att Jonas inte heller gör det. Punktpalats kan också vara en idé att använda dig av om du ändå känner att du vill placera dina bilder någonstans. T.ex. där du träffade dem första gången kan vara en bra idé. Jonas pratar om punkpalats här: https://kurs.jonasvonessen.se/topic/ett-fantastiskt-experiment-21-5-2-2-2-2-2/